Oddjob tar hjem fransk kritikerpris.

I dag deler det franske Académie Charles-Cros ut Grand Prix du Disque i Paris. Vinneren av priset for årets barnealbum tildeles den svenske jazzgruppen Oddjob for albumet Jazzoo.

Jazzo ble første gang utgitt i 2013 på plateselskapet Headspin Recordings i Sverige og gjorde umiddelbar suksess både hos kritikere og barn. I 2014 vant bandet "Årets barnealbum”, de har på tidligere hatt en trygg plass på nommineringslisten for ”Årets jazzalbum”. Siden då har bandet turnert i Sverige, Norge og Tyskland med forestillingen Jazzoo.Tusentalls av barn og foreldre har blitt fasinert av kenguruen, elefanten, anden, pinnsvinet og alle de andre dyrene som portretteres gjennom musikk og bilde. Den interaktive animasjonen er laget av Alphaville basert på den internasjonalt kjente illustratøren Ben Javens illustrasjoner i boken som kommer med albumet. Live så blir dette håndtert av VJ:en Helene Berg i samspill med musikerne på scenen og barnene som samles i en halvsirkel fremfor scenen.

Albumet har nå bli gitt ut i Tysland, Frankrike og England. Den franske versjonen kom ut på selskapet Little Village / Harmonia Mundi i starten av 2015 og i 2016 kommer Oddjob til å gjøre en turné i Frankrike.

Académie Charles-Cros består av 50 medlemmer som er aktive i det franske kulturlivet, mesteparten er musikkritikere og produsenter. De har i 68 år delt ut priser til de beste utgivelsene i landet. Kategoriene varierer fra år til år og det er mulig for akademiet å dele ut to priser i samme kategori om de synes at mer enn en utgivelse er verdig. Oddjob er i år eneste prisvinner i kategorien "Barnealbum". Prissermonien som var planert rundt lunsjtid i Maison de la Radio ble avlyst på grunn av helgens terrorhandlinger.

Saltmätargatan 7, 2tr

info@mtaprod.se