Rigmor Gustafsson gästar Oskarshamn Big Band

Varför Värmland producerar så fantastiska jazzsångerskor vet vi inte, men att Rigmor är vår tids Monica Z är vi säkra på. På söndag gästar hon Oskarshamn Big Band när de kommer till Gränsö Slott i Västervik.

Dags för en ny fantastisk konsert med Oskarshamns Storband. Denna gången gästas de av Rigmor Gustafsson som i november 2013 tilldelades Kungliga Musikaliska Akademins jazzpris.

Värmländskan Rigmor Gustafsson är unik på den svenska jazzscenen; hennes senaste fyra album har samtliga sålt guld, något hon är
alldeles ensam om. När Rigmor 2005 belönades med sin första guldskiva för "Close To You" hade ingen sådan delats ut till en svensk jazzsångerska sedan 1991, den gången var det till landskapsfränden Monica Zetterlund. 2007 bleönades Rigmors andra album "Alone with you" med en Grammis för bästa jazzalbum.

Oskarshamn Big Band bildades i januari 1971. Det var en grupp medlemmar ur Oskarshamns Musikkår, som under ledning av entusiasten Stig Andersson gärna ville prova på att spela storbandsmusik. De har nu gjort så i över 40 år och leds numera av Maria Karlsson.

Rigmor Gustafssons unika stämma har tagit henne på turnéer runt hela världen. Senast kom hon hem från en sjudagarsturné i Kina och nu gästar hon Västervik. Rigmor bjuds ofta in att gästspela med olika orkestrar och utöver det turnerar hon i flera olika konstallationer. Hon har både sjungit julmusik under Jazz i Julton-turnén med bland andra Georg "Jojje" Wadenius och uppträtt på Kronprinsessan Victorias födelsedag.

Rigmor ställer gärna upp på intervjuer. Kontakta: