Sallyswag klara för Peace & Love

När Peace & Love igår öppnade 6e luckan i julkalendern blev det även känt att Sallyswag nu är klara för Borlänge-festivalen. Det 9 kvinnor starka bandet har tidigare prisats för sin inovativa mix av genrer och hyllats som ett av Sveriges bästa liveband.

När Sveriges olika festivalbokningar börjar släppas strax innan jul varje år ser vi oftast en viss övervikt av manliga akter, en trend som Peace & Love tydligt bryter med bokningar som Cleo, Lisa Miskovsky, Syster Sol, Merit Hemmingson och Frida Hyvönen. Till dessa sällar sig nu Sallyswag tillsammans med Anna Järvinen som var det andra namnet som släpptes under tisdagen.

-Jag är sjukt taggad på att spela på festivalen för den är så himla bra och har ett så fint budskap, säger Erika Risinger, violinist och sångerska i Sallyswag.
-Fred och kärlek är just det som världen behöver mer av idag. För oss som band som lyfter feminism och allas lika värde i våra texter känns det lite som att komma hem och inte bara för att jag är från Dalarna!

Ser man på andra klara akter till Peace & Love anar vi vad hon menar, hittills består nämligen lineupen till 90% av kvinnodominerade akter.
När Sallyswag tilldelades Sveriges Framtidspris i kategorin ”Årets innovatör” lyfte prisutdelaren och folkmusikern Lena Willemark det märkliga i att det 2016 fortfarande anses ovanligt med endast kvinnliga medlemmar i ett band. Erika Risinger som även är bandets grundare beskriver själv att hon egentligen bara ville skapa sitt drömband med de bästa och coolaste musikerna hon kunde hitta, med musikaliska influenser från hela världen och med olika stilbakgrunder som tillsammans kunde kokas ihop till något helt nytt. Sallyswags musik beskrivs som en mix av afrobeats, R&B, balkan, svensk folkmusik, pop och soul. Det är dansant och inbjudande med starka politiska texter om jämställdhet, rasism och vikten av att våga vara sig själv fullt ut. Sedan den smått ikoniska debutspelningen på Folk- och världsmusikgalan i Umeå för tre år sedan har Sallyswag bl a fyllt Fasching i Stockholm, Moriskan i Malmö och Nefertiti i Göteborg, redan 2014 spelade de på Urkultfestivalen dit de efter stora påtryckningar från publiken fick återvända redan 2016 för en hyllad spelning på den största scenen, Solscenen.

Peace & Loves bokningar hittills: Cleo, Skott, Merit Hemmingson, Lisa Miskovsky, Sofia Jannok, Joy, Syster Sol, Maria Hazell, Ängie, Heavy Tiger, Julie Bergan, Frida Hyvönen, Cherrie, Highaskite, Sallyswag, Anna Järvinen.

Saltmätargatan 7, 2tr

info@mtaprod.se

Jag är sjukt taggad på att spela på festivalen för den är så himla bra och har ett så fint budskap. Fred och kärlek är just det som världen behöver mer av idag. För oss som band som lyfter feminism och allas lika värde i våra texter känns det lite som att komma hem och inte bara för att jag är från Dalarna!
Erika Risinger