Sofie Livebrant på releaseturné i Karin Boyes fotspår

Den 23e april släpptes Sofie Livebrants nya album "Några Karin", en samling tonsatta dikter skrivna av en av Sveriges genom tiderna mest älskade poeter. Releaseturnén som gått under namnet "Livsplatser" har följt i Karin Boyes fotspår från födelsestaden Göteborg till dödsplatsen i Alingsås.

Sofie Livebrant låter inte som någon annan svensk artist vi hört förut när vi hör henne tolka Karin Boye i nytt minialbum. Karin Boye var den första poet som Sofie tonsatte som nioåring. Samlingen med dikter stod på hyllan i föräldrahemmet, en gåva till Sofies mamma från sin morfar.

- Kort efter jag fått min första pianolektion plockades Karin-boken ut ur bokhyllan, sattes på notstället och så blev Karin den första dikterska som jag tonsatte som 9 åring; "Så drivs viiiii vilsna själar...". Jag sjöng och spelade piano och musiken ekade ut på gatan, timme ut och timme in...

Sedan dess har dock poeten och diktsamlingen stått orörd i hyllan, märkligt nog. De senaste åren har vi hört Karin tonsätta både Dan Andersson på Grammis-vinnande "Dan Andersson-sånger" och Emily Dickinson på Manifest-nominerade "Emily and I". Det var inte förrän sommaren 2013 när Sofie på grund av italiensk språkförbistring under en resa i Florens råkade klippa håret i Karin Boyes frisyr, varpå alla omkring henne ville prata om Karins biografi, som tanken att tonsätta Karin Boye åter blev aktuell. Samtidigt vrålade skivbolag och bokningsbolag efter något på svenska av Sofie. Detta gjorde att hon letade fram Karin-boken ur hyllan efter trettio år och tonsatte sex sånger på en halvtimme. Resultatet är enastående.

- När man hör Karin läsa sina egna dikter så är det långsamma tempot som är utmärkande, hur hon uttalar och läser ord för ord och hela meningen demokratiskt får komma fram, inga dramatiska utfall. Man kan inte sjunga henne för känslomässigt utan får hålla i sig själv och låta ordens skönhet bära hennes smärta, säger Sofie och fortsätter: Karin är nästan buddistisk i sitt budskap, säger rakt ut det som jag hemligt längtar efter men inte vågar. Hon “cutting the crap”, pratar om redlighet, ett ord jag knappt vet vad det betyder; “Det vackraste på jorden är bara redlighet men det gör ensamt liv till liv och verklighet”.

"Några Karin" är inspelad i Karin Boyes födelsestad Göteborg tillsammans med Göteborgsproducenten Petter Eriksson, musikerna Henrik Cederblom och Olle Linder,samt Åsa Gustafsson och Freddie Wadling. Sofie har valt att följa Karin Boyes versmått och låtit dikternas inneboende rytmik styra musiken. Sångerna kommer ur Sofies paradgren visgenren, men influeras av blues och folkmusik. Hennes röst, rytm, språk, toner och textval uttrycks i en av sångtitlarna: Osårbar. Hon befinner sig i spänningsfältet mellan den starka kvinnans konstnärliga uttryck och en sårbar svenska vi aldrig hört förut. Sofie, som nästan bara sjungit på engelska tidigare, tonsätter och använder nu de svenska texterna på sitt alldeles egna Livebrantska sätt, nästan som om det vore ett främmande språk.

Releaseturnén som gått under namnet "Livsplatser" har innehållt stopp i Göteborg, Huddinge och Alingsås där Karin föddes år 1900, levde och verkade och till slut avslutade sitt jordeliv 1941, lutad mot en tall. Turnén har bevakats av flera medier bl a GP, Alingsås tidning, Radio Sjuhärad och P2s Klingan som ägnade skivan stor uppmärksamhet.

Sofie Livebrant ger gärna intervjuer. Kontakta:

Sofie Livebrant
När man hör Karin läsa sina egna dikter så är det långsamma tempot som är utmärkande, hur hon uttalar och läser ord för ord och hela meningen demokratiskt får komma fram, inga dramatiska utfall. Man kan inte sjunga henne för känslomässigt utan får hålla i sig själv och låta ordens skönhet bära hennes smärta.
Sofie Livebrant
Karin är nästan buddistisk i sitt budskap, säger rakt ut det som jag hemligt längtar efter men inte vågar. Hon “cutting the crap”, pratar om redlighet, ett ord jag knappt vet vad det betyder; “Det vackraste på jorden är bara redlighet men det gör ensamt liv till liv och verklighet”.