Stjärnduo gästar Kristinehamn

Nu i helgen den 24 april gästas Ölme diversehandel & Kafé utav den färgstarka duon Hazelius Hedin. Hazelius Hedin är en komplett och duo som med ett makalöst driv fyller de svenska danslåtarna och visorna med musik som fängslar och berör. Deras senaste album ”Sunnan” har hyllats fått fantastiska recensioner från kritiker över hela landet

Esbjörn Hazelius och Johan Hedin är den perfekta duon som med bländande briljans, sällsynt innerlighet och ett makalöst driv fyller de svenska danslåtarna och visorna med musik som fängslar och berör. Duons repertoarer omfattar allt från medeltida ballader, sjömanssånger, kärleksballader och instrumentala danslåtar. Inspirerade av en irländska traditionen söker de ständigt nya instrumentella harmonier.

Duon har under de senaste åren skördat fantastiska framgångar på den svenska och internationella folkmusikscenen och fått stor uppskattning även långt utanför genregränserna.

Förutom flertalet spelningar i Norge, Finland, och Sverige och ett gästspel på Wien konserthus har de också spelat på Polarpriset 2012 där de hyllade Paul Simon och Yo-yo Ma med Paul Simons låt "April Come She Will”. 2012 bjöds de också in av Tomas Ledin att spela med honom på "Allsångsscenen är din Tomas Ledin" på Skansen där de gjorde ett specialarrangemang av ”Blå blå känslor” som vävdes ihop med Hedins Backapolskan. Samarbetet ledde till att Esbjörn engagerades som producent på Tomas Grammis-vinnande skiva ”Höga kusten”, och att duon under våren 2014 medverkade på den nära 20 datum långa turnén över hela Sverige, som bland annat inkluderade ett framträdande under Melodifestivalen.

Hazelius Hedin Ställer gärna upp på intervjuer som bokas via:

Adam Johansson

adam@mtaprod.se