Stjärntrio gästar Sollefteå

Den 22 maj gästar folktrion Nordic hotell Appelberg. Tillsammans med Sollefteå musiksällskap bjuder Urkult in till en kväll med folkmusik i världsklass.

Nordic är ett av Sveriges bästa och mest uppskattade folkmusikband. Det senaste decenniet har de med en smittande spelglädje och charm gjort succé såväl i Sverige som utomlands. 2015 markerar bandets 10-årsjubileum vilket firas med unika konserter fyllda av ny spännande repertoar. Med rötterna i folkmusiken experimenterar trion ivrigt för att utmana, testa och överskrida traditionens gränser.

- Det känns väldigt roligt för oss att det nu är 10-års jubileum! Vi har gått igenom mycket tillsammans och fått uppleva fantastiska framgångar. Naturligtvis har det inte gått som på räls hela tiden, men vi har hållit ihop i vått och torrt. Vi har utvecklats tillsammans med gemensamma visioner, säger Magnus Zetterlund (mandolin), och fortsätter:

-Våra konserter kommer att innehålla en spännande blandning av nytt och gammalt. Alla tre komponerar för tillfället nya låtar som vi arrangerar tillsammans på sant Nordic-manér.

Nordic består av Anders Löfberg på cello, Erik Rydvall på nyckelharpa och Magnus Zetterlund på mandolin. Den svenska nyckelharpan möter mandolin och cello i ett samspel som ger plats för stundens spontana idéer. Resultatet blir ett helt eget sound med filmiska kompositioner fyllda av klanger, rytmer, groove, baktakt och improvisation. Sollefteå-publiken kommer på fredag kunna njuta av en unik förhandslyssning av det nyskrivna materialet. Snart ska de nya låtarna spelas in och Nordic hoppas då kunna ta med sig livekänslan och publikens entusiasm in i studion.

Adam Johansson

adam@mtaprod.se