Unika Volodja på turné genom Gävleborg

Skratt, gråt och hisnande äventyr, ingen kommer lämnas oberörd när Volodja reser genom Gävleborg den 11e till 14e mars. Det tjuter som ett ånglok, gnistrar som kristall och glöder som en vulkan som ständigt svalkar sig i det kalla Sibirien bland ficktjuvar, boxare, deporterade lagbrytare och elaka mostrar.

Volodja inleder året med en konsertserie i Gävleborgs län. I samarbete med Musik Gävleborg reser bandet från Gävle via Ljusdal till Hofors för att framföra sin unika hänförande musik. Den 11e mars blir Gävle konserthus först ut av de gävleborgska konsertsalarna att fyllas av Volodjas vindlande toner, tätt följt av Missionskyrkan den 12e mars. Regionsturnén avslutas den 14e mars i Bergs G:a skola.

Genom att medlemmarna turas om som solister skapar de en säregen variation och stark dynamik i det musikaliska uttrycket som kan jämföras med de klassiska estrad- och varietévisans gamla hjältar: Edith Piaf och Jaque Brel. Visorna handlar om starka öden och musiken pendlar ständigt mellan kraft, uppror och rusig glädje och förtryck, desperation och mörker. Allt ramas in av den vackra poesin som skapats under sömnlösa nätter av Vladimir Vysotskij. En konsert med Volodja innebär en känsloresa i både glädjens och sorgens tecken.

På tio år har gruppen släppt fyra stycken fullängdsalbum och genomfört över 200 konserter på allt från konserthus till klubbar och festivaler i Sverige, Norge, Dannmark och Polen. Senaste skivan Live uppmärksammades i Aftonbladet där gruppen förklarades som Vysotskijs främsta företrädare i Sverige.