Unikt möte när stjärnduon Hazelius Hedin möter Göteborgs Symfoniker

Den 13 februari sker ett unikt folkmusikaliskt Popical i Stenhammarsalen. Två av Sveriges främsta och mest personliga folkmusiker möter musiker ur Göteborgs Symfoniker. Sångaren, gitarristen och citternspelaren Esbjörn Hazelius och nyckelharpsvirtuosen Johan Hedin varvar innerliga visor med snabba polskor.

Hösten 2014 släpptes Hazelius Hedins efterlängtade andra album som fick namnet ”Sunnan”. Det blev en succé och har hyllats i bland annat DN, SvD, Uppsala Nya Tidning, Värmlands Folkblad, Helsingborgs Dagblad, Östgöta Correspondenten och lovorden fortsätter att skölja över duon. Nu tar de med sig det här materialet och framför det tillsammans med Göteborg symfoniker.

Popical är en konsertserie som Göteborgs Symfoniker har arrangerat som en del i deras ordinarie säsongsprogram sedan 5-6 år tillbaka i tiden. Där har stora och små akter inom pop, rock, jazz och folk fått sin musik framförd tillsammans med symfonikerna och resulterat i många spännande möten. Man har bland annat kunnat se artister som Laleh, Veronica Maggio, Nina Persson dela ta, men även mer experimentella akter som Niki & the Dove och nu senast elektronikaduon Midaircondo. Popical spänner sig över en mängd olika genrer och stilar och i och med Hazelius Hedins konsert tar serien ytterligare ett kliv ut i det okända när två av Sveriges allra främsta folkmusiker spelar polskor och visor ihop med en ensemble ur Göteborgs Symfoniker, allt under ledning av dirigent Martin Shaub. En unik konsert och en historisk kväll i Popicalsammanhang, både för Esbjörn Hazelius och Johan Hedin och för Göteborgs Symfoniker!

Hazelius Hedin är en komplett och färgstark duo som med bländande briljans, sällsynt innerlighet och ett makalöst driv fyller de svenska danslåtarna och visorna med musik som fängslar och berör. Duon har förutom flertalet spelningar i Norge, Finland, och Sverige och ett gästspel på Wien konserthus också spelat på Polarpriset 2012 där de hyllade Paul Simon och Yo-yo Ma med Paul Simons låt "April Come She Will”. 2012 bjöds de också in av Tomas Ledin att spela med honom på "Allsångsscenen är din Tomas Ledin" på Skansen där de gjorde ett specialarrangemang av ”Blå blå känslor” som vävdes ihop med Hedins Backapolskan. Samarbetet ledde till att Esbjörn engagerades som producent på Tomas Grammis-vinnande skiva ”Höga kusten”.

Hazelius Hedin ställer gärna upp på intervjuer som bokas via:

Victoria Vestberg

Tel: 46 8 660 80 88