Försäljningen av Smartphones ökade med 50%

Report this content

Trots den ekonomiska oron inom EU så såldes det hela 3.8 miljoner mobiltelefoner på den Svenska marknaden under 2011.

Av de sålda mobiltelefonerna var ca 2.5 miljoner så kallade Smartphones, vilket är en ökning med 50 % jämfört med 2010. Totalt finns det nu mer än 4 miljoner Smartphones i bruk hos de svenska mobiltelefonanvändarna. MTB – Mobiltelebranschen gör bedömningen att försäljningen sannolikt kommer att ligga kvar på samma höga nivå och att andelen Smartphones kommer att öka ytterligare under 2012. Den kraftigt ökade användningen av mobiltelefoner för mobil datatrafik (internet, e-post, appar, spel, musiktjänster, bilder och filmklipp mm) gör att användarna kommer att visa fortsatt stort intresse för nya produkter med utvecklad prestanda.

För ytterligare information kontakta Mats Holme, VD för MTB - MobilTeleBranschen, +46 8 508 938 20 eller +46 765 47 48 20

Branschkansliet, Klara N Kyrkogata 31, Box 22307, 104 22 Stockholm, Sweden
Tel +46 8 508 938 00, Direkt +46 8 508 938 20, +46 765 474 820, Fax +46 8 508 938 01
e-post: mats.holme@branschkansliet.se webb: www.mtb.se

MTB - MobilTeleBranschen är en branschorganisation för tillverkare och leverantörer av mobiltelefoner, DECT-telefoner samt tillbehör på den svenska marknaden. MTB ska verka för en sund utveckling inom branschen, främja medlemsföretagens intressen samt vara ett serviceorgan för medlemmarna och ett forum för branschfrågor.