Försäljningsrekord för mobiler och Smartphones

Report this content

Försäljningen av mobiltelefoner på den svenska marknaden har utvecklats mycket positivt under 2010 och kommer, enligt branschföreningen MTB, att uppgå till 3,9 miljoner mobiler.

Det är en ökning med 10% jämfört med det tidigare rekordåret 2009. Nästa hälften av alla mobilanvändare i Sverige har bytt mobiltelefon under 2010. Den genomsnittliga utbyteshastigheten är nu 2,2 år men det finns en stor och ökande grupp av framförallt yngre användare som byter oftare än en gång per år.

Under 2010 har andelen Smartphones fördubblats så att varannan mobiltelefon som sålts under 2010 är en Smartphone vilket innebär en god värdetillväxt av den svenska mobilmarknadenÖkningen av andelen Smartphones drivs på av den ökande användningen av olika mobila tjänster som t ex mobilsurfande och e-post i mobilen. MTB gör bedömningen att försäljningen 2011 kommer fortsätta att ligga kvar på denna mycket höga nivå.

MTB – MobilTeleBranschen

För ytterligare information kontakta Mats Holme, VD för MTB - MobilTeleBranschen, +46 8 508 938 20 eller +46 765 47 48 20

MTB - MobilTeleBranschen är en branschorganisation för tillverkare och leverantörer av mobiltelefoner, DECT-telefoner samt tillbehör på den svenska marknaden. MTB ska verka för en sund utveckling inom branschen, främja medlemsföretagens intressen samt vara ett serviceorgan för medlemmarna och ett forum för branschfrågor.