• MTG/

Amerikanska Hulu har köpt exklusiva rättigheter till MTG:s ‘Veni Vidi Vici’

• MTG:s originalserie har premiär i USA på Hulu under december 2017
  • Det andra originaldramat från MTG som köpts för världens största underhållningsmarknad

Hulu har förvärvat de amerikanska streamingrättigheterna till MTG:s originalserie ‘Veni Vidi Vici’. Den kritikerhyllade serien gör sin debut i USA exklusivt på Hulu under december 2017. ‘Veni Vidi Vici’ hade premiär på MTG:s nordiska streamingtjänst Viaplay i april i år och var ett av de officiella bidragen vid årets MIPDrama Screenings.

Veni Vidi Vici’ är en dramaserie i 10 delar som utforskar konsekvenserna av den danske filmregissören Karstan Daugaards beslut att ta ett jobb inom porrindustrin. Daugaard, som spelas av den prisbelönta skådespelaren Thomas Bo Larsen (‘The Celebration’; ‘Follow the Money’), konfronteras snart med industrins mörkaste sidor, vilket tvingar in honom i ett dubbelliv som hotar hela hans familj.

‘Veni Vidi Vici’ för samman Thomas Bo Larsen med andra ledande skådespelare i Norden som Rafael Edholm (‘Mörkt vatten’), Livia Millhagen (‘Buss till Italien’) och Michael Segerström (‘Darling’; ‘Springfloden’). Dessutom medverkar den kanadensiska skådespelaren Michael Wincott (‘24: Live Another Day’ och nu senast i det rosade HBO-dramat ‘Westworld’).

Serien är skriven av Rafael Edholm och Santiago Gil (‘Love is a Drug’), med Rafael Edholm som producent. MTG:s oberoende innehållsdistributör DRG ansvarar för den globala distributionen av ‘Veni Vidi Vici’.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “Allt vi gör på MTG handlar om storytelling och den här fantastiska serien är den senaste satsningen inom våra högkvalitativa originalproduktioner. ‘Veni Vidi Vici’ attraherade en stor publik när den hade premiär i Norden och kommer nu att visas på världens största underhållningsmarknad, vilket är ett ytterligare bevis på att nordiskt drama fungerar internationellt. Vi är glada över att samarbeta med ett av Nordamerikas mest innovativa underhållningsbolag och över möjligheten att ta det här fängslande och utmanande dramat till tittare i USA.”

Jakob Mejlhede, MTG EVP and Head of Programming and Content Development: “Det var tydligt redan från starten av den här produktionen att kombinationen av ett slagkraftigt manus, duktiga skådespelare – samt kreativ produktion och regi – skulle bli en succé, vilket den också blev. Det känns fantastiskt att serien nu når den internationella scenen och vi hoppas att Hulus tittare kommer att uppskatta ‘Veni Vidi Vici’ lika mycket som våra Viaplay-kunder.”

Scott Kirkpatrick, DRG SVP of Sales for North and South America: “‘Veni Vidi Vici’ är ytterligare ett exempel på det fantastiska och nydanande innehållet som idag kommer från Norden. Vi är stolta över att representera den här titeln internationellt och det är väldigt roligt att teamet på Hulu delar DRG:s och MTG:s passion för underhållning i världsklass.”

MTG utvecklar idag fler än 50 originalprojekt. ‘Veni Vidi Vici’ blir MTG:s andra originalproduktion som når en amerikansk publik; ‘Swedish Dicks hade premiär på det amerikanska TV-bolaget Pop TV i augusti 2017.

Bland serierna som nyligen haft premiär återfinns den geopolitiska thrillern ‘Okkupert’; Nordic noir-serien ‘Hassel’; barnserien ‘Peppy Pals’; och dramadokumentären ‘SuperSwede’ om Formel 1-föraren Ronnie Petersons liv. De senaste originalproduktionerna som meddelats från MTG är de politiska thrillerserierna ‘Ingen utan skuld’ och ‘Embassy Down’; dramaserierna ‘ALEX’ och ‘Advokaten’; den andra säsongen av den LA-baserade dramakomedin ‘Swedish Dicks’; samt MTG:s första isländska originalserie, ‘Stella Blómkvist.

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitala videonätverk och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr