Emission och återköp av C-aktier

Report this content

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att man har genomfört en nyemission samt omedelbart återköp av 240.000 nya C-aktier. Aktierna har utfärdats och återköpts i enlighet med villkoren för det prestationsbaserade incitamentsprogram som godkändes av MTGs årsstämma den 18 maj 2011.

Nordea Bank AB förvärvade samtliga emitterade C-aktier till ett pris om 5,00 kronor per aktie. Samtliga emitterade C-aktier har därefter återköpts av MTG för 5,00 kronor per aktie.

Aktierna har emitterats för att säkerställa framtida leverans av B-aktier till de ledande befattningshavare som deltar i koncernens incitamentsprogram. C-aktierna kommer att omvandlas till B-aktier före leverans till programmets deltagare. C-aktier berättigar inte till vinstutdelning.

MTG äger nu totalt 865.000 C-aktier, efter tidigare emissioner och återköp av C-aktier i enlighet med villkoren för 2010, 2009 och 2008 års incitamentsprogram som godkändes av MTGs respektive årsstämmor.

För ytterligare information, besök www.mtg.se eller kontakta:

Hans-Holger Albrecht, VD och koncernchef
Tel:  +46 (0) 8 562 000 50

Frågor från investerare och analytiker:
Jacob Waern / Matthew Hooper
Tel:  +46 (0) 736 992 991 / +44 (0) 7768 440 414
E-post:
investor.relations@mtg.se

Pressfrågor:
Jacob Waern
Tel:  +46 (0) 736 992 991
E-post: press@mtg.se

Modern Times Group är ett internationellt mediebolag med den största geografiska spridningen av TV-verksamhet i Europa. MTGs Viasat Broadcasting driver 28 fri-TV-kanaler i elva länder, och 38 betal-TV-kanaler i 32 länder. Betal-TV-kanalerna distribueras på Viasats egna satellit-TV-plattform i nio länder, samt via tredjeparts TV-nätverk (inklusive kabel- satellit och IPTV-nätverk), samt över öppna internet. Dessa fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar har totalt 125 miljoner tittare i 33 länder. MTG är även den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-nätverk (CTC Media – Nasdaq: CTCM).

Modern Times Group är ett tillväxtföretag och redovisade en försäljning på 13,1 miljarder kronor, samt ett rörelseresultat på 2,4 miljarder kronor för helåret 2010. MTGs A och B-aktier handlas på Nasdaq OMX Stockholms Large Cap-lista under symbolerna MTGA och MTGB.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Modern Times Group MTG AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 15 juni 2011 klockan 16.00 CET.