MTG SLÅR SAMMAN BULGARISKA TV-TILLGÅNGAR I EN ENHET

Den internationella mediekoncernen Modern Times Group MTG AB (publ.) (’MTG’ eller ’Koncernen’), tillkännagav idag att den har slutfört omorganisationen av ägandet av dess TV-tillgångar i Bulgarien, genom att samtliga dess bulgariska tillgångar införlivats i Nova Televizia, vilket har skett efter att koncernen mottagit tillstånd från den bulgariska kommissionen för konkurrensskydd.

I mars 2009 tecknades ett avtal med Apace Media plc om att överföra samtliga tillgångar i det gemensamt ägda Balkan Media Group Limited (BMGL) till Nova Televizia. MTG äger nu 95% av den utökade Nova Televizia-gruppen, och Apace Media plc äger en minoritetsandel om 5% i den kombinerade enheten. MTG har ägt 50% av BMGL sedan mars 2007 och slutförde förvärvet av 100% av Nova Televizia i oktober 2008. Den utökade Nova Televizia-gruppen omfattar nu Bulgariens näst mest sedda TV-kanal Nova, samt kanalerna Diema, Diema Family, Diema 2 och MM. ***