Utnämningar till ledningsgruppen för MTG

• Utnämningarna följer tillkännagivandet av den föreslagna uppdelningen av MTG
  • Återspeglar ambitionen att utveckla och expandera MTG:s portfölj av snabbväxande globala digitala bolag

Efter tillkännagivandet av processen att initiera en uppdelning av MTG i två bolag, MTG och Nordic Entertainment Group, har MTG utnämnt medlemmar till ledningsgruppen för det nya MTG.

Det nya MTG (Modern Times Group MTG AB) kommer att bestå av MTG:s nuvarande verksamheter inom esport (ESL, DreamHack och ESEA), online-spel (InnoGames och Kongregate) och digitalt videoinnehåll (Zoomin.TV, Engage Digital Partners), samt ytterligare minoritetsinnehav (Comosa AG och BITKRAFT). MTG kommer att vara väl finansierat och fokusera på att utveckla och expandera dess portfölj av snabbväxande globala digitala bolag genom en flexibel förvärvs- och tillväxtstrategi, vilken kommer att centreras kring viktiga digitala underhållningsvertikaler.

De två utnämningarna till MTG:s nya ledningsgrupp är:

• Peter Nørrelund, MTG EVP, Head of Product Development and Incubation, och Co-CEO för DreamHack. Peter Nørrelund tillträder sin nya position på MTG från och med den 1 juli 2018 och sin nya position som Co-CEO för DreamHack med omedelbar verkan. På DreamHack, en global aktör inom esport, kommer Peter Nørrelund att jobba tillsammans med bolagets nuvarande CEO Marcus Lindmark, där han tillför erfarenheter från sitt tidigare engagemang inom ESL. Peter Nørrelund är för närvarande EVP och VD för MTG Sport och fortsätter att vara rådgivare till Nordic Entertainment Groups VD och koncernchef, efter den föreslagna uppdelningen av MTG, med fokus på bolagets portfölj av sporträttigheter.
  • Johan Levinsson, MTG Group General Counsel. Johan Levinsson är för närvarande Head of Legal – M&A and Corporate Legal Affairs på MTG. Han har omfattande och relevant erfarenhet inom M&A (förvärv och företagsöverlåtelser) och har varit involverad i MTG:s M&A-aktiviteter sedan han började på bolaget i februari 2017. Johan Levinsson tillträder sin nya position från och med den 1 juli 2018.

Som tidigare meddelats kommer Jørgen Madsen Lindemann vara VD och koncernchef för MTG efter den föreslagna uppdelningen av bolaget och Maria Redin bolagets finanschef. Ytterligare utnämningar till ledningsgruppen kommer att meddelas under processens gång.

Jørgen Madsen Lindemann, VD och koncernchef, MTG: “Både Peter Nørrelund och Johan Levinsson har haft nyckelroller i arbetet med att utveckla MTG och bolagets position som en ledande global digital underhållningskoncern. Deras erfarenhet och stora engagemang är avgörande när vi utvecklar och expanderar vår portfölj av snabbväxande globala digitala bolag inom esport, online-spel och digitalt videoinnehåll.”

Om uppdelningen av MTG

Den 23 mars 2018 meddelades det att styrelsen för MTG har beslutat att initiera en process för att dela upp MTG i två bolag – Modern Times Group MTG AB och Nordic Entertainment Group – genom att dela ut samtliga aktier i Nordic Entertainment Group till MTG:s aktieägare och notera aktierna på Nasdaq Stockholm.

Styrelsen avser att föreslå utdelningen och noteringen av aktierna vid en extra bolagsstämma för dess aktieägare under andra halvan av 2018. Styrelsens slutliga förslag kommer att vara villkorat av att den tidigare offentliggjorda sammanslagningen av MTG Nordic Entertainment och MTG Studios med TDC Group inte fullföljs.

Mer information om uppdelningen finns här.

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr