Valberedningen i MTGs förslag till val av styrelseledamöter

Report this content

Inför årsstämman i Modern Times Group MTG AB (publ) (“MTG”) som hålls tisdagen den 22 maj 2018 föreslår valberedningen i MTG omval av samtliga styrelseledamöter, samt val av Gerhard Florin till ny styrelseledamot. Valberedningen föreslår även omval av David Chance till styrelsens ordförande.

Gerhard Florin har över 20 års erfarenhet från underhållnings- och spelindustrin och är för närvarande styrelseledamot i MTGs dotterbolag InnoGames. Gerhard har tidigare haft styrelseuppdrag för Funcom, Kobojo och King Digital Entertainment, där han i det sistnämnda var styrelseordförande mellan 2014 och 2016. Mellan 2006 och 2010 var Gerhard Executive Vice President och General Manager of Publishing på Electronic Arts, med ansvar för bolagets globala förlagsverksamhet, och före det hade han olika befattningar inom Electronic Arts tyska och brittiska verksamheter. Innan Gerhard började på Electronic Arts arbetade han på Bertelsmann Music Group och McKinsey. Gerhard har en master- och doktorsexamen i ekonomi från Universitet i Augsburg, Tyskland.

Cristina Stenbeck, valberedningens ordförande, kommenterade: “Valberedningen är nöjd med att föreslå Gerhard Florin som ny styrelseledamot i MTG. Gerhard är välbekant för MTG från hans arbete på InnoGames och kommer att bidra med en kompetens i världsklass och med högst relevant erfarenhet från hans långvariga karriär inom underhållnings- och spelindustrin. Gerhard kommer att vara ett stort stöd för MTGs team när det accelererar den globala utvecklingen och expansionen av sin snabbväxande, nydanande underhållningsverksamhet och genomför en uppdelning av MTG i två bolag. Valberedningen ser fram emot att fortsätta arbetet att stärka MTGs styrelse och bistå MTGs arbete med att sätta samman en stark styrelse för Nordic Entertainment Group.”

Valberedningen består av MTGs styrelseordförande David Chance, Cristina Stenbeck utsedd av Kinnevik AB, Erik Durhan utsedd av Nordea Fonder, och Yvonne Sörberg utsedd av Handelsbanken Fonder. Valberedningens fullständiga förslag presenteras i kallelsen till MTGs årstämma.

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

MTG (Modern Times Group MTG AB (publ.)) är en ledande internationell digital underhållningskoncern och vi formar framtidens underhållning genom att förena konsumenter med innehållet de älskar på så många sätt som möjligt. Våra varumärken omfattar TV, radio och nästa generations underhållning inom esport, digitalt videoinnehåll och online-spel. Vi har vårt ursprung i Sverige och våra aktier är noterade på Nasdaq Stockholm (‘MTGA’ och ‘MTGB’).

Kontakta oss:
press@mtg.com (eller Tobias Gyhlénius, Head of Public Relations; +46 73 699 27 09)
investors@mtg.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)

Ladda ner högupplösta bilder:

Följ oss:
mtg.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram / YouTube