SHAKIRA TILLDELAS MTV EMA 2010 FREE YOUR MIND AWARD

Report this content

Superstjärnan Shakira tilldelas MTV EMA 2010 Free Your Mind Award. Hon får priset för sitt hängivna arbete för att alla barn i världen ska ha rätt till utbildning.

Med Free Your Mind Award vill MTV uppmärksamma viktiga sociala frågor. Priset tilldelas en person eller en organisation som på ett enastående sätt har bidragit i kampen mot intolerans, fördomar och sociala orättvisor.

Idag finns det 69 miljoner barn i världen som av olika anledningar inte går i skolan. Shakira har engagerat sig i frågor som rör utbildning under hela sin karriär och hon är övertygad om att det går att förverkliga drömmen om att alla barn ska ha rätt till utbildning.

- Utan en utbildning hade mina drömmar förmodligen inte slagit in, säger Shakira. Utbildning är ett effektivt verktyg för att hjälpa barn ut ur fattigdom och borde vara en rättighet för alla och inte ett privilegium för några.

Shakira har varit med och grundat välgörenhetsorganisationer vars syfte är att utveckla och finansiera utbildningsprogram i utvecklingsländer. År 2003 blev hon utnämnd till “Goodwill Ambassador” för UNICEF och till fotbolls VM som hölls i Sydafrika tidigare i år var hon ambassadör för kampanjen 1Goal. Med sin superhit Waka Waka hjälpte hon till att sprida kampanjens budskap - utbildning till alla. Intäkter från singeln gick till byggandet av 20 FIFA Football for Hope Centres i missgynnade områdena runt om i Afrika.

MTV är stolta över att tilldela Shakira MTV EMA 2010 Free Your Mind Award och där med uppmärksamma hennes arbete för denna livsviktiga fråga.

För mer information, vänligen kontakta:
Emma Norström – Public Relations
Telefon: 08 506 780 00
Mob: 0735 256 156
E-post emma.norstrom@mtvne.com

Besök www.mtvema.com och se hur du kan bidra för att utbildning för alla ska bli verklighet.

Till media
Om MTV EMA
EMA, MTV Networks Internationals globala prisceremoni hyllar de bästa inom musik, ungdomskultur och underhållning.  Det årliga evenemanget som nu genomförs för 17:e gången sänds på MTV´s underhållningsplattformar runt om i världen och når över 600 miljoner hushåll.  Galan äger rum i en ny stad varje år och sprider varje destinations kultur och etniska särprägel till en global publik. MTV EMA, som är känd för att attrahera de främsta talangerna i världen inom musik och underhållningsbranschen, drar till sig nominerade, artister och prisutdelare från hela världen och bjuder på banbrytande och oförglömliga uppträdanden - från världens första holografiska uppträdande med Gorillaz i Lissabon 2005 till Beyoncés ökända framförande av "Ring of Fire" i Edinburgh 2002 och Tokio Hotels "Wet Monsoon" i München 2007.

Om MTV Networks International:
MTV Networks International (MTVNI) inkluderar premiumvarumärkena inom multimediaunderhållning MTV, VH1, Nickelodeon, MTVNHD, Tr3s: MTV, Musicá y Mas, TMF (The Music Factory), VIVA, Comedy Central och Game One. MTV Networks varumärken ses globalt i 645 miljoner hushåll i 161 territorier på 34 språk via lokalt programsatta och drivna TV-kanaler och mer än 500 digitala mediainnehav.  Företagets mångskiftande innehav inkluderar också intressen i tv-syndikering, digital media, utgivning, hemvideo, licensiering och försäljning, samt spelfilmer.  MTV Networks International är en enhet inom Viacom Inc. (NYSE: VIA, VIA.B).

Bilder
Getty Images är på plats på MTV EMA 2010 för att ta bilder från galan. All media kan ladda ner bilder från galan kostnadsfritt på Getty Images hemsida www.image.net.
Från och med Söndag 7 november klockan 19.00 finns bilder från röda mattan, uppträdanden från galan, presentationer och vinnare tillgängliga för redaktionellt bruk på www.image.net. För övriga frågor angående bilder från MTV EMA 2010 kontakta Kevin Karlsen +44 (0)7825 826 450 / Kevin.Karlsen@gettyimages.com

Besök: www.mtvema.com/press för exklusiva konstverk, pressinformation och biogs för konstnärer och artister.

Taggar: