Janet Jackson prisas som “Global Icon” på årets MTV EMA

MTV hedrar Janet Jackson med priset ”Global Icon” på årets MTV EMA, en av världens största globala musikevent som hyllar de främsta artisterna. På galan kommer Jackson att framföra ett medley av hennes största hits och även hennes senaste singel ”Made for Now”.

Janet Jackson är en av de mest inflytelserika artisterna i modern tid. Singeln ”Made for Now” med reaggeton-stjärnan Daddy Yankee har toppat iTunes-listor och videon har nära 45 miljoner visningar. Hennes musik har prisats med sex Grammis, två Emmy-nomineringar, en Golden Globe, en Oscars-nominering och dussintals American Music Awards, MTV Video Music Awards och Billboard Awards. Hon har också fått utmärkelser som skådespelerska, bland annat NAACPs pris för bästa biroll.Hon är även författare, dansare, affärskvinna och filantrop. Jackson är en av de mest framgångsrika artisterna i populärmusikens historia med över 160 miljoner sålda skivor världen över. Hennes musik och artisteri har inspirerat stora artister och många påtalar hennes inverkan på deras musikaliska karriärer.

-          Janet är utan tvekan en av världens största stjärnor. Hennes otroliga artisteri har öppnat dörrar för många andra samtidigt som hon haft en stor inverkan på popkulturen i över tre decennier och än idag. Vi är stolta över att hedra hennes som årets MTV Global Icon”, säger Bruce Gillmer, Head of Music och Music Talent, Global Entertainment Group, Viacom.

Janet Jackson uppträder live på MTV EMA 2018 i Bilbao, söndag den 4 november kl. 21.00. Fler uppträdanden kommer tillkännages de närmaste veckorna.

För mer information och pressmaterial, besök press.mtvema.com.

Med en räckvidd på över en halv miljard hushåll världen över är MTV ett av världens mest välkända varumärken och den självklara samlingsplatsen för millennials. I över 30 år har MTV utmanat normer och tänjt på gränser för att kunna leverera förstklassig underhållning till unga. Den senaste musiken och galor blandas med TV-serier såsom Teen Mom, Geordie Shore och Ex on the Beach, samt nordiska produktioner som MTV On Fleek och Ridiculousness Sverige. I Norden finns MTV tillgängligt för 5,4 miljoner hushåll. Besök www.mtv.se och gilla oss på Facebook; www.facebook.com/MTV.Sweden.