Kings of Leon uppträder på EMA 2016

Idag avslöjar MTV att Kings of Leon ansluter sig till skaran av stjärnor som ska uppträda på MTV EMA 2016. Det amerikanska rockbandet släppte förra veckan sin nya singel ”Waste a Moment” från deras sjunde studioalbum WALLS.

Lördag 5 november, kvällen innan Kings of Leon uppträder på EMAs i Ahoy Rotterdam, intar bandet Rotterdam för en exklusiv MTV World Stage konsert i gamla Luxor Theater. Bandet är även nominerade till ”Best Alternative” i årets gala och har uppträtt på EMA’s två gånger tidigare, senast sattes scenen i brand under framträdandet med ”Beautiful War” på MTV EMA 2013. Albumet WALLS släpptes nyligen och är det multi-platinasäljande bandets sjunde studioalbum. Sedan bandets debut 2003, har Kings of Leon släppt sex album, sålt över 18 miljoner album och över 24 miljoner singlar världen över. Dessutom har de fått sju Grammy nomineringar, fyra Grammy-vinster och turnerat över hela världen.

Det amerikanska rockbandet Kings of Leon ansluter till en redan stjärnspäckad EMA lineup. Kvällens värd, Rexha Bebe, kommer uppträda och ytterligare framträdande görs av  Bruno Mars, One Republic, Martin Garrix, Afrojack, Shawn Mendes, DNCE, Lukas Graham och Zara Larsson.

MTV EMA 2016 kommer sändas live runt om i världen från Ahoy Rotterdam, Nederländerna på söndag 6 november kl. 21.00.

MTV EMA blir en interaktiv upplevelse med ny teknik
MTV kommer även att utnyttja ny teknik och flera sociala plattformar för att engagera tittarna under musikgalan. Fansen och TV-publiken kommer genom ny teknik att komma närmare showen än någonsin, artisterna och allt som händer under kvällen.

Förutom de traditionella TV-sändingarna kan publiken följa musikshowen live på mtvema.com samt via Facebook Live med MTV VJ:n Becca Dudely. 25-åringen kommer att vara värd för den officiella backstage-showen och ge exklusiva intervjuer med de hetaste talangerna. MTV EMA lanserar också,  som den första showen någonsin, en Facebook Messenger bot. Under direktsändning, kan fansen kommunicera med bot-en, ställa frågor och interagera med Becca Dudley backstage.

Dessutom är EMA på Instagram Story där den brasilianska popkulturstjärnan Hugo Gloss är värd. På Snapchat ska den globala pop-rap duon Jack & Jack sända live från röda mattan.

MTV EMA 2016 kommer även live-streamas på mobilappen MTV Play. Genom appen och med VR-glasögon, får tittarna en sann VR-upplevelse med 360-graders video som tar dem till arenan under showen. Detta ger fansen en möjlighet att få se både sin favoritmusik på nära håll och kändisar i realtid. Genom att placera flera kameror runt showen, kan tittarna välja hur de ska få en unik, individuell och interaktiv verklighetserfarenhet.

MTV EMA 2016 röstningen är öppen fram till 5 november kl. 23.59 så besök mtvema.com för att lägga din röst!

För press tillgångar och ytterligare information besök press.mtvema.com.

Den officiella internationella sponsorn av MTV EMA 2016 är Evos hörlurar.