London blir värdstad för MTV EMA 2017

MTV avslöjar idag att årets MTV EMA kommer att hållas i nöjesmetropolen London. Galan, som är ett av världens främsta och mest omtalade globala musikevents, arrangeras på The SSE Arena Wembley.

Nu står det klart att årets MTV EMA kommer att hållas i London. För 24:e gången kommer MTV EMA att hylla musikåret som gått och bjuda på framträdanden av världens mest populära artister. Galan kommer att sändas live på MTV, från söndagen den 12 november.

- London är världens centrum för musik och det är både en stor möjlighet och en ära att få arrangera MTV EMA 2017 i huvudstaden. Galan skapar stor uppmärksamhet var den än hålls och den kommer garanterat att bli ännu mer omtalad i London, säger David Lynn, CEO för Viacom International Media Networks.

Även Londons borgmästare Sadiq Khan är entusiastisk över att MTV EMA återigen ska arrangeras i London:

- Efter två decennier återkommer nu MTV EMA för att förgylla världens bästa stad ännu en gång. Det kommer att bli en helt fantastisk kväll tillsammans med några av världens största artister. Med Londons exceptionella musikhistoria, kreativa talanger och enastående arenor är vi hela världens nöjeshuvudstad. Oavsett om du är artist, Londonbo eller turist i staden kommer London stå redo för att underhålla dig, säger Londons borgmästare Sadiq Khan.

MTV EMA hölls för första gången i London år 1996 och detta blir det sjätte året som galan hålls i Storbritannien. Sverige var värdland år 2000, när galan arrangerades i Globen i Stockholm.  MTV EMA 2017 hålls på The SSE Arena, Wembley.

Fans kan hålla sig uppdaterade om allt som händer kring EMA genom att följa showen på Instagram, SnapchatTwitter och Facebook under hashtagen #MTVEMA.

Att London är värdstad för MTV EMA presenteras i samband med #LondonIsOpen, ett initiaitav av Londons borgmästare Sadiq Khan och som syftar till att visa att London är enat och öppet för världen. Genom att använda #LondonIsOpen kan Londonbor och turister hylla människors olikheter och stadens mångfald.

Om MTV EMA 2017
MTV 2017 kommer att sändas live världen över, söndagen den 12 november från The SSE Arena, Wembley i London. MTV EMA hyllar musikåret som gått och är ett av årets största globala musikevent. Bruce Gillmer och Richard Godfrey är exekutiva producenter för MTV EMA 2017. Debbie Phillips och Chloe Mason är producenter.