MTV BEGRAVER JERSEY SHORE

Pressmeddelande, Stockholm, 19 oktober

Jersey Shore har funnits i rutan och pratats om under fyra år och sex säsonger – gilla det eller ej. Söndag den 21 oktober, klockan 21.30, börjar den absolut sista säsongen av detta populärkulturella fenomen, MTV:s mest sedda program någonsin. Här är historien om hur negativ publicitet byggde ett populärkulturellt fenomen. Följ twittrande och instagrammande av gravstenar på stan på #pumpinpeace

SÅ SKAPADES JERSEY SHORE-HYPEN
Kortfattat var det mediedebatten om:
- guidos/guidettes
- hårt festande och utlevande ungdomar
- könsroller och sex
…som fick ungdomarna att börja titta på Jersey Shore. Se den långa historien nedan.

GUIDOS/GUIDETTES
Jersey Shore-gänget kallade sig själva för guidos och guidettes, vilket var mycket kontroversiellt. Tidigare har uttrycken använts för att beskriva stora populationer av italienska amerikaner i stadsmiljöer. En del italienare kallar sig själva för guidos men oftast ses uttrycket som nedlåtande. Varken Snooki eller JWOWW har italienskt påbrå… Att Jersey Shore-gänget kallade sig guidos och guidettes upprörde många italienska amerikaner och programmet fick klagomål från många organisationer. Idag har Jersey Shore tagit över definitionen av guidos/guidettes. Det räcker med att prata alltför högt, ha för mycket smink, muskler, solbränna, bling bling och leva utlevande för att kalla sig för guido/guidette.

DOMINO’S PIZZA RASADE VS. KONDOMFÖRETAGET HURRADE
Giganten Domino’s Pizza upprördes av hur man hädade det italienska arvet. De tog så illa vid sig att de drog tillbaka all sponsoring av serien. Kondomföretaget Trojan, som hade reklam i samband med Jersey Shore, var av en annan mening. De sade sig ha blivit det mest lönsamma företaget i världen tack vare strategisk placering av reklamen. Mer debatt, mer tittare…

KAN JERSEY SHORE VARA RADIKALT FEMINISTISK?
En del journalister menar det. De framhåller hur tjejerna inte bryr sig om andra utan är tuffa och hårda, de följer sina sexuella behov och tar vad de vill ha, de är inte snälla, de städar inte och de låter ingen annan definiera dem. Killarna å andra sidan ses som osäkra töntar och stereotyper som är besatta av sina magrutor och hur många gånger de får ligga.

JERSEY SHORE I DEN AKADEMISKA VÄRLDEN OCH I ORDBOKEN
2011, på University of Chicago, hölls en akademisk konferens om Jersey Shore för att vetenskapligt försöka dissekera detta populärkulturella fenomen.
Konferensens grundare, David Showalter, sa till media att den "should be of interest to scholars in the fields of media and cultural studies, sociology, anthropology, race, ethnicity, and gender studies, and the social sciences more generally."

Vidare har serien myntat uttryck som exempelvis “GTL”, (gym, tan, laundry) “grenade” (en tjej som inte är het) and “T-shirt-time”.

OMVÄNT MODE – LYXHANDVÄSKOR OCH ABERCROMBIE & FITCH
Har du hört talas om omvänd sponsoring eller unbranding? I Jersey Shore finns det två välkända fall; väskkriget och Abercrombie & Fitch. Man kan argumentera om bakgrunderna och syftena – hur som blev alla parter mycket omtalade.

Snooki syntes plötsligt med den ena nya lyxväskan efter den andra. Det var ett krig som pågick. Lyxmodehusen skickade väskor till Snooki, men inte sina egna väskor utan konkurrenternas…

Mike “The Situation” Sorrentino, bar ofta Abercrombie & Fitch-kläder i rutan. Abercrombie & Fitch erbjöd producenterna och The Situation en stor summa för att få honom att sluta bära deras kläder. I ett pressmeddelande skrev Abercrombie & Fitch: "Mr. Sorrentino's association with our brand could cause significant damage to our image”.

THE BIG $$$...
- Jersey Shores största stjärna Nicole “Snooki” Polizzi tjänar ca $150,000 per avsnitt. Hon är framröstad som mest överbetald i Hollywood i en amerikansk omröstning (Fitness Magazine/Yahoo! Finance survey 2012).
- 1 minut av Jersey Shore på MTV skapas av 1000 minuter filmande.

PARODIERAD I SOUTHPARK
Att bli driven med brukar innebära att man har nått stor framgång. Man har drivit med Jersey Shore i Southpark, en Sesame Street-parodi och Mila Kunis har försökt efterlikna Snooki.

LAGEN SNOOKIVILLE?
Lagstiftare i New Jersey undersöker i dagsläget möjligheten att skapa en så kallad "Snookiville Law". Denna lag skulle exempelvis se till att produktionsbolag får betala för extrakostnader i samband med inspelningar, så som patrullerande poliser.

SPIN-OFF-PRODUKTER – FRÅN SINGLAR TILL PARFYM
Gänget vet hur man cashar in på sina kända ansikten.
Från dataspel, parfym, (Snooki by Nicole Polizzi), singlar (t.ex. “How the F**k We Gettin’ Home?!” av Ronnie), julpynt som foreställer Snooki och The Situation, egna spin-off-shower på MTV (Pauly D Project respektive Snooki & JWOWW) – det tar aldrig slut. Eller som Snooki säger:

"I've got my slippers coming out and I'm working on a nail polish that might be out for the holidays. I'm working on my spin-off with Jenni, I'm working on my sequel to A Shore Thing (a self-biography), and I've got the clothing line, perfume, eyelashes -- you name it, I'm trying to do it."

Jersey Shore säsong 6 startar söndag den 21 oktober klockan 21.30. Bilder på Jersey Shore-gänget finns på http://mtvpress.com/shows/jersey_shore
Foton på gravstenarna finns på Instagram och Twitter under #pumpinpeace

PRESSKONTAKT
Ellen Jurell, 070-555 3136, ellen.jurell@vimn.com