MTV’s pinsamhetsundersökning: Svenska tonårstjejer tycker mamma är pinsammast

I samband med den prisbelönta TV-serien Awkward säsongspremiär har MTV genomfört en undersökning om vad svenska tonårstjejer tycker är pinsamt. Undersökningen visar bland annat att unga tjejer tycker att det är mest pinsamt att inte få några likes på sina statusuppdateringar och att sms:a fel person.

Lagom till skolstarten har MTV gjort en undersökning kring pinsamheter bland svenska tonårstjejer mellan 13 till 19 år. Hela 33 % tycker att mamma är pinsammast i familjen tätt följd av pappa på 30% och syskon på 12 %.

Inte få några ”likes” = pinsamt
När det kommer till mobila vanor så är det pinsammaste man kan göra att skicka sms till fel person ( 70 % tycker det är genant) medan närmare 50 % tycker att det är pinsamt att uppdatera sin status utan att få några ”likes”.

Om man vill göra bort sig via Instagram ska man använda många hashtags (32 % tycker det är pinsamt) och nästan lika många tycker att det är skämmigt att göra för många uppdateringar. 20 % tycker att för stajlade profilbilder är pinsamt men däremot verkar en ”facerape” inte längre vara pinsamt – bara 10 % tycker det är en anledning till rosiga kinder!

När det kommer till dejtande så är det pinsammaste som kan hända att ens dejten kallar en vid fel namn och efter det att dejten pratar om gamla ex. Många verkar kunna förlåta dåligt bordskick men närmare 20 % tycker att det är pinsamt om dejten fingrar med sin mobil under träffen.

Om undersökningen:
MTV har genomfört en undersökning under augusti och september 2013 med 900 svenska tonårstjejer mellan 13-19 år. Materialet är insamlad av det externa analysbolaget Easy Research samt via MTV:s hemsida och sammanställt av Viacom International Research avdelning på uppdrag av MTV.

Om #MTVawkwardsunday
Mellan 1 till 22 september hyllar MTV Awkward Moments. Hashtaga din bild eller video med #MTVawkwardsunday och bilden eller videon som är mest ”Awkward” vinner en resa med hotell och flyg till en exklusiv internationell musikupplevelse. Kolla in MTVawkwardsunday.com för mer information.

Om TV-serien Awkward
TV-serien Awkward följer den helt vanliga 15-åringen Jenna Hamilton. Hon är varken nörd eller cool – bara osynlig. Jenna kämpar med att definiera sig själv, utan andras föreställningar och förväntningar. När hon en dag får ett anonymt brev som säger åt henne att sluta vara en mes och ta för sig av livet, ställs saker och ting på sin spets. I första säsongen utforskade Jenna temat ”Vem är jag?” och andra säsongen grubblade hon över ”Vem vill jag vara med?” men i tredje säsongen, som är den mest mogna hittills, ställer hon sig frågan: ”Vem vill jag vara?”. Säsong 3 tar sin början direkt efter sommaren med en skolstart full av kärleksbekymmer, pinsamheter och jobbiga lärare. Awkward är skapad av Lauren Lungerich och är den mest sedda TV-serien för tjejer 12-34 år i USA. Den tredje säsongen har Sverigepremiär på MTV söndagen den 15 september kl 19.30 och en fjärde säsong har redan fått klartecken för inspelning.

Gustav Holmström, PR Manager,0703-171872, gustav.holmstrom@vimn.com
Max Bellman, PR Manager,073-627 41 17, max.bellman@vimn.com
Gabriella Sandberg, PR Coordinator ,073-708 72 58, gabriella.sandberg@vimn.com

Om Viacom International Media Networks