MTV väljer Göteborg – stor konsert på Götaplatsen

Dagen innan midsommar kommer MTV World Stage till Göteborg. MTV World Stage är en internationell TV show som sänder de bästa konsertupplevelserna från utvalda platser i världen. På torsdag den 21 juni kommer MTV till Götaplatsen med internationellt kända artister och fritt inträde. Konserten kommer att TV-sändas i efterhand för en internationell publik på hela 550 miljoner hushåll världen över.

– Vi ska vara Nordens ledande musikstad och MTV World Stage Gothenburg passar bra in i vår ambition. Kraften i samverkan mellan staden och det privata i Göteborg har gjort det möjligt att föra ut destinationens varumärke internationellt med staden som arena, säger Sabine Söndergaard, vd på Göteborg & Co.

Göteborgs rykte som musikstad är grundmurat. 2012 är ett starkt år med konserter på Ullevi, Way out West som utökar till tre dagar samt en rad festivaler och konserter i olika genrer.

– Göteborg har de senaste åren blivit en av landets absolut främsta musikscener, mycket tack vare de stora festivaler och konserter som staden huserar. Vidare passar också Götaplatsen enormt bra som scen för World Stage, tack vare den stora öppna ytan som kan inrymma så pass många människor, säger Mattias Behrer, General Manager för MTV i norra Europa samt internationell marknadschef.

Konceptet med MTV World Stage på Götaplatsen har arbetats fram under våren med stöd från högsta politiska ledning i Göteborg.

– Musik bygger broar mellan människor och detta blir helt säkert en fantastisk upplevelse där alla ska känna sig välkomna. Både göteborgare och tillfälliga gäster, säger Anneli Hulthén (S), kommunstyrelsens ordförande.

– Göteborg befäster sin position som musikstad och vi vet att unika evenemang som detta också lockar många turister. Dagen innan midsommarafton är normalt en turistisk lågsäsong, säger Jonas Ransgård (M), kommunstyrelsens vice ordförande.

Att detta sker på årets längsta dag innebär att besökare och artister får uppleva en svensk sommarnatt där solen förhoppningsvis lyser länge.

– Göteborg är en fantastisk svensk sommarstad som gör sig bra i internationella TV-rutor. Det är alltså en perfekt stad för den största midsommarförfesten i svensk historia. Det är årets längsta natt och skulle det vara molnigt står vi för internationell stjärnglans, säger Mattias Behrer.

Vilka artister som uppträder kommer att bli klart under våren.

För ytterligare information:
Henrik Jutbring, Göteborg & Co, Tel: 031 3684092 henrik.jutbring@goteborg.com
Peter von Satzger, MTV, Tel: 0705 122334 peter.vonsatzger@vimn.com

Om Göteborg & Co
Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet. Läs mer om bolaget på corporate.goteborg.com

Om MTV
MTV är en av Viacom International Media Networks 37 kanaler och över 40 webbsidor för över 62 miljoner hushåll i norra Europa. Viacom International Media Networks varumärken ses globalt av mer än 600 miljoner hushåll i 160 länder på 34 språk via 166 lokalt styrda TV-kanaler och mer än 550 digitala medier. För mer information om MTV, besök www.mtv.se eller gilla oss på Facebook; www.facebook.com/MTV.Sweden