MTV VIDEO MUSIC AWARDS 2016 ÅTERVÄNDER TILL NEW YORK OCH MADISON SQUARE GARDEN

Måndagen den 8 Augusti sänds MTV Video Music Awards live från Madison Square Garden i New York. Galan hyllar de bästa musikvideorna och eventet är ursprungligen skapad som ett alternativ till Grammy Awards.

MTV Video Music Awards har varit verksam sedan 1984 och galan har beskrivits som bland annat ”Super Bowl för unga”. På MTV:s första VMA-gala uppträdde bland andra Madonna med hennes singel ”Like a Virgin” och The Beatles utsågs till de första vinnarna av ”Video Vanguard Awards”. 1984 sändes galan från Radio City Music Hall och i år återvänder galan till New York och Madison Square Garden.

-        VMA på Madison Square Garden är för bra för att motstå. VMA har förmedlat några av popkulturens mest avgörande ögonblick och vi är tacksamma för att få fira årets gala i vårt usprungliga hem i New York och på Madison Square Garden. I år kommer vi att rulla ut den röda mattan för vad som säkerligen kommer att bli den största musikkvällen någonsin. Galan kommer att boosta staden New York och skapa ett avgörande ögonblick och fotavtryck i musikhistorien och den idylliska miljön, säger Sean Atkins, VD för MTV.

-        Vi är så glada att MTV VMA kommer utspelas i sin ursprungliga hemmiljö i New York City. MTV Video Musiv Awards är en samlingsplats för många talanger och galan är fantastiskt på många sätt; både röda mattan, prisutmärkelserna och allt mitt emellan. Man kan minst sagt säga att galan dessutom bidrar till att mindre företag och restauranger i staden gynnas och våra tusen medarbetar har mycket att stå i för att showen ska kunna visas runt om i hela världen, säger Mayor Bill de Blasio.

-        Vi är glada över att få välkomna MTV Video Music Awards till deras första gång någonsin på världens mest kända arena. Madison Square Garden är känd för att inspirera artister och sportikoner att slå rekord och skapa historia. Vi tverkar inte att MTV VMA, som i sig själv är ett hyllat varumärke för sin blandning av musik och underhållning, kommer att tillföra ett oförglömligt kapitel i vår historia, säger David O’connor, VD och koncernchef av Madiosn Square Garden Company.

-        Inklusive toppartister och välkända arenor så står New York City för allt som underhållningsbranschen kan erbjuda och det gör det till en lämplig plats för Video Music Awards. Bortom underhållningsvärdet som galan redan har så medför det en finansiell fördel som är avgörande för mindre företag i storstaden. Vi är glada över att ha VMA tillbaka i New York eftersom det öppnar upp stora möjligheter för butiker, restauranger och försäljare i staden, säger Julie Menin, Guvenör för Mayor’s Office of Media and Entertainment.

-        Vi är glada över att få välkomna MTV Video Music Awards tillbaka till New York City. Som ett globalt centrum för kreativitet, underhållning och kultur är New York City det optimala stället för eventet. Som vi har sett från VMA 2015 så är galan en dynamisk mediahändelser som kan komma att förbättras med det globala stjärnglansen som New York för med sig. Både besökare och eventdeltagare kommer få uppleva New York som den mest kreativa och händelsesrika destinationen i världen, säger Fred Dixon, VD för NYC & Company

För att fira att MTV Musice Video Awards kommer till New York har MTV ingått ett samarbete med filmkommissionen ”The Mayor’s Office of Media and Entertainment”. Tillsammans har dem skapat en tävling där alla New York-bor över 16 år kan vara med och tävla om chansen att medverka på MTV VMA och gå på röda mattan tillsammans med de stora stjärnorna. För att tävla ska deltagarna spela in en trettio sekunder lång video där dem svarar på frågan ”Vilken plats i New York skulle du vilja besöka tillsammans med din favorit VMA-artist och varför?”. De fem vinnande bidragen kommer att sändas på Taxi TV i New Yorks ”yellowcabs”. Dessutom kommer 75 vinnande bidrag att väljas ut som får besöka MTV och lära sig mer om programmen samt se Viacoms diverse inspelningsstudior.

Inför MTV Video Music Awards 2016 återvänder Jesse Ignjatovic som exekutiv producent tillsammans med exekutiva producenterna Erik Flannigan, Lee Lodge och Garrett English, som också är exekutiv produktionsansvarig för MTV. Sandy Alouete är biträdande verkställande producent och Wendy Plaut är exekutiv Celebrity Talent-ansvarig.

Om The Madison Square Garden Company:

The Madison Square Garden Company (MSG) är världsledande inom direktsänd sport och underhållning som har legendariska sportklubbar, exklusiva underhållningsproduktioner och hyllade arenor. ASG Sports äger och driver några av de mest sportfranchise som New York Knicks (NBA), New York Rangers (NHL), och New York Liverty (WNBA). MSG Sports presenterar också ett brett utbud av evenemang i världsklassidrott inklusive proffsboxning, basket, tennies och e-sport. MSG Entertainment har ett flertal orginella produktioner inklusive Radio City Christmas Spectacular och New York Spectacular Starring Radio City Rockettes. MSG Entertainment är dessutom värd för ett brett utbud av levande underhållning inklusive konserter, familjeföreställningar och speciella evenemang som arrangeras på företagets stora utbud av legendariska arenor. Dessa platser är: New York Madison Square Garden, teatern på Madison Square Garden, Radio City Music Hall och Beacon Theatre; Forum i Inglewood, Kalifornien; Chicago Teater; och Wang teatern i Boston, MA. Mer information finns på www.themadisonsquaregardencompany.com

Om New York Mayor’s Office of Media and Entertainment:

Borgmästarens kontor i media och underhållning består av två divisioner: Office of Film, Theatre, and Broadcasting, och NYC Media. Office of Film, teater och Broadcasting fungerar som en one-stop shop för underhållningsbranschen och framställder New York som en blomstrande centrum för kreativitet, utfärdar tillstånd för produktioner filmade på offentlig plats och underlättar produktionen i hela fem stadsdelar. NYC Media är stadens officiella utsändningsnät och medieproduktiongrupp och inkluderar program som informerar, utbildar och underhåller New York-bor om stadens människor, stadsdelar, tjänster, sevärdheter och aktiviteter. Följ dem på Twitter, Instagram och Facebook.

Om NYC & Company:

NYC & Company är den officiella destination för marknadsorganisationer i staden New York som är tillägnad till att maximera resor och turismen så mycket som möjligheter i hela fem stadsdelar samt att bygga ekonomiskt välstånd och sprida en positiv bild av New York i världen. För mer information, besök nycgo.com.

Citat

 VMA på Madison Square Garden är för bra för att motstå. VMA har förmedlat några av popkulturens mest avgörande ögonblick och vi är tacksamma för att få fira årets gala i vårt usprungliga hem i New York och på Madison Square Garden. I år kommer vi att rulla ut den röda mattan för vad som säkerligen kommer att bli den största musikkvällen någonsin. Galan kommer att boosta staden New York och skapa ett avgörande ögonblick och fotavtryck i musikhistorien och den idylliska miljön
Sean Atkins
 Vi är så glada att MTV VMA kommer utspelas i sin ursprungliga hemmiljö i New York City. MTV Video Musiv Awards är en samlingsplats för många talanger och galan är fantastiskt på många sätt; både röda mattan, prisutmärkelserna och allt mitt emellan. Man kan minst sagt säga att galan dessutom bidrar till att mindre företag och restauranger i staden gynnas och våra tusen medarbetar har mycket att stå i för att showen ska kunna visas runt om i hela världen