MTV Video Music Awards återvänder till Kalifornien och the Forum

Den 27 augusti går MTV:s gala MTV Video Music Awards 2017 av stapeln, denna gång från the Forum i Inglewood. Galan hyllar de bästa musikvideorna från det gångna året.

Nu står det klart att årets upplaga av MTV Video Music Awards hålls i Inglewood, Kalifornien, på den prisbelönta arenan the Forum. Galan, som har beskrivits som Superbowl för unga,  arrangerades första gången 1984 och hyllar de bästa musikvideorna från det gångna året. Senast MTV Video Music Awards hölls på the Forum var 2014, då galan bland annat bjöd på Beyonces omtalade feministiska hyllning.

– Inglewood välkomnar MTV VMA tillbaka till Inglewood och Kaliforniens ledande konsertarena, the Forum, säger Inglewoods borgmästare James Butts.

Arenan kallas också för ”The Fabulous Forum” och var tidigare hem till basketlaget Los Angeles Lakers. Shelli Azoff, Managing Partner på the Forum, är exalterad över att återigen få arrangera MTV VMA:

– Tillsammans är MTV och the Forum 85 år och vi har njutit av musik en hel livstid. Årets gala kommer att skapa många fina minnen och vi är stolta över att återigen få anordna MTV VMA, säger Shelli Azoff, Managing Partner på the Forum.

MTV VMA 2017 går av stapeln den 27 augusti. Executive producers är Jesse Ignjatovic, Bruce Gillmer, Garrett English och Lee Lodge. Executive In Charge of Production är Melanie Block. Amani Duncan är Music Executive In Charge och Wendy Plau är Celebrity Talent Executive in Charge.

Om the Forum
The Forum är USA:s största inomhusarena med fokus på musik och underhållning. Arenan är belägen i Inglewood, Kalifornien, och har en kapacitet på ca 17.000 besökare. Läs mer om the Forum på www.fabulousforum.com

MTV är världens främsta varumärke för ungdomar. Med en global räckvidd på över 785 miljoner hushåll är MTV hemmet för milleniumgenerationen, musikfans och artister samt en pionjär i skapandet av innovativa program för ungdomar. MTV både reflekterar och skapar popkultur med sitt prisvinnande innehåll byggt på gripande storytelling, utforskande av musik och aktivism på TV, webben, mobilen och sociala medier. Utanför USA är MTV en del av Viacom International Media Networks, en del av Viacom Inc. (NASQAQ, VIAB, VIA), ett av världens ledande företag i skapandet av program och innehåll för alla plattformar. www.mtv.se