Popsensationen Bebe Rexha är värd för årets MTV EMA

MTV bekräftar idag att den internationella popstjärnan Bebe Rexha är årets värd för MTV EMA 2016 som hålls i Rotterdam, Nederländerna på söndag 6 november kl. 21.00. Hon kommer även att uppträda och framföra några av de internationella hitsen, som superhiten”In The Name Of Love”.

Den Brooklynfödda sångerskan kommer att inta Ahoy Rotterdamscenen för första gången någonsin genom att vara värd för ett av musikvärldens största events. Rexha har tidigare vunnit två EMA’s, i kategorierna”Best New” och ”Best Push”, MTVs initiativ för att lyfta nya artister.

Under sin karriär har Rexha skakat upp många kända stunder – hon skrev den världsomfattade smashhiten ”The Monster” för Eminem och Rihanna, liksom träffar för Selena Gomez, Pitbull, Tinashe, Iggy Azalea etc.

Förutom hennes framgångsrika låtskrivarkärriär har hon gjort succé som artist, bland annat duetten med rapparen G-Easy, ”Me Myself and I”, ”Hey Mama” vid sidan av Nicki Minaj, David Guetta och Afrojack, och hennes genombrott med poplåten ”No Broken Hearts” med Nicki Minaj.

-          MTV EMA är den plats där hela världen samlas för att fira det universiella musikspråket. Jag är glad att vara värd för årets fest, och för att få visa världen en ny sida av Bebe, säger Rexha.

Sångerska och låtskrivaren Bebe Rexha har sålt över 10 miljoner singlar, har över 1 miljard Spotify streamar, 1,3 miljarder kombinerade YouTube/VEVO visningar och en radiopublik på över 8 miljarder. Nyligen nådde hon förstaplatsen på både theBillboard Pop and Rap charts med sin platinasäljande hitlåt ”No Broken Hearts”.

Bebe Rexha slog igenom 2013, då hon skrev låten ”Monster” som blev en världshit för Eminem och Rihanna. Hon skrev och medverkade på Cash Cash´s ”Take Me Home” och Pitbull´s ”This Is Not A Drill” och har även skrivit Tinashe´s ”All Hands On Deck” samt Selena Gomez´s ”Champion”.  Hennes debut EP,  I Don’t Wanna Grow Up, med singlarna ”I Can´t Stop Drinking About You” och ”I’m Gonna Show You Crazy”, har nått över 52 miljoner Spotify streams på bara sex månader. Samma år co-skrev hon den den dubbel-platinum säljande topphiten “Hey Mama” av David Guetta, Nicki Minaj, och Afrohjack som nominerats för Billboard Music Award för Top Dance/Electronic Song, liksom BollboardHot 100 låten “Me Myself & I” med G-Easy.

På galan uppträder även Bruno Mars, Shawn Mendes, DNCE, Lukas Graham och Zara Larsson. Ytterligare artister, liksom presentatörer, kommer att tillkännages inom de kommande veckorna.

MTV EMA 2016 röstningen är öppen fram till 5 november kl 23.59 på mtvema.com.

För mer pressinformation och bilder, besök mtvema.com.