Rihanna får hederspris på MTV VIDEO MUSIC AWARDS

Rihanna hedras med Michael Jackson Video Vanguard Award, MTV Video Music Awards stora hederspris. Tidigare vinnare är bland andra Michael Jackson, Justin Timberlake och BEYONCÉ.

Nu står det klart att Rihanna får MTVs hederspris Michael Jackson Video Vanguard Award, på MTV Video Music Awards, för sin inverkan på musik, pop kultur, mode, film och filantropi det senaste årtiondet. Rihanna har sen starten av sin musikkarriär sålt mer än 61 miljoner album och 215 miljoner spår över hela världen och hon har vunnit åtta Grammy Awards, 14 Billboard Music Awards och som bäst säljande digital artist har hon mer än 100 miljoner [RIAA] Gold & Platinum song certifications. Tidigare mottagare är bland andra Michael Jackson, Madonna, Peter Gabriel, Guns N´Roses, Beastie Boys, Britney Spears, Justin Timberlake, BEYONCÉ och Kanye West.

Rihanna har tidigare mottagit VMAs ”Video of the Year” två gånger och varit den yngsta solo artist att ha 14 nummer ett singlar på Billboard Hot 100. Rihannas enastående produktion av hits har gett upphov till några av dagens mest minnesvärda musikvideos som ”Umbrella”, ”We found Love”, ”Diamonds” och hennes senaste samarbete med Drake i ”Work”. Rihanna kommer att uppträda under kvällens VMA.

Årets MTV Video Music Awards kommer att hållas i Madison Square Garden i New York den 28 augusti och galan direktsänds natten mellan den 28 och 29 augusti kl.03:00.

MTV är världens främsta varumärke för ungdomar. Med en global räckvidd på över 785 miljoner hushåll är MTV hemmet för milleniumgenerationen, musikfans och artister samt en pionjär i skapandet av innovativa program för ungdomar. MTV både reflekterar och skapar popkultur med sitt prisvinnande innehåll byggt på gripande storytelling, utforskande av musik och aktivism på TV, webben, mobilen och sociala medier. Utanför USA är MTV en del av Viacom International Media Networks, en del av Viacom Inc. (NASQAQ, VIAB, VIA), ett av världens ledande företag i skapandet av program och innehåll för alla plattformar.