Sex saker du inte visste om Charli XCX

Hon är grym, hon är modig och hon har satt sin egen prägel på sin musik. Charli XCX är en begåvad låtskrivare och artist, bara 23 år gammal har hon tagit hela världen med storm. I MTVs The Ride avslöjar det brittiska stjärnskottet sex saker vi inte visste om henne:

1. Charli spelade redan som 15-åring på Londons största ravescener. Sin första spelning hade hon i en nedlagd jordnötsfabrik i Hackey Wick, East London.
  2. Första låtarna Charli någonsin skrev hette Fish & Chip Shop och I Want To Be Darth Vader. Den första handlade om en dejt vid ett fish & chips-stånd och den andra är en hyllning till Star Wars.
  3. Hennes artistnamn ”Charli XCX” fick hon ifrån sitt MSN Messenger-användarnamn.
  4. Charli lider av synestesi, ett neurologiskt tillstånd som får henne att se musik i färger.
  5. Charlis röst hörs i refrängen i hitlåten I Love It med Icona Pop, som hon också har skrivit.
  6. Charli gav nästan bort hitlåten Boom Clap till Hilary Duff, vilket är låten som fick Charlis solokarriär att explodera.

Vill du veta mer om Charli XCXs väg till framgång? Följ med bakom kulisserna när stjärnan berättar om sitt liv.

Charli XCX: The Ride sänds kl. 19 söndagen den 20 december på MTV.

MTV: The Ride följer dagens hetaste artister och avslöjar deras mest omvälvande ögonblick som format deras liv. Det finns ingen mer kraftfull historia än den en artist intimt delar med sig av. I MTVs The Ride kan dagens mest begåvade artister berätta sin historia - som ingen har någonsin hört förut.

Charli XCX: The Ride produceras för MTV från Creature Films; exekutiva producenter är Mark Ford och Kevin Lopez för Creature Filmer och Bruce Gillmer och Jennifer Demme Harris för MTV International.