• Muji/

Imorgon öppnar japanska MUJI sin största butik i Europa på Åhléns City

Report this content

Fredagen den 16 augusti öppnar japanska detaljhandelskedjan MUJI sin första flaggskeppsbutik i Sverige, på plan 4 på Åhléns City. Butiken kommer bli kedjans största i Europa. Butiken öppnar för allmänheten klockan 09:30 och öppningsdagen firas med en pop-up farmers market tillsammans med jordbruksskolan Vackstanäs, gratis gåvor och specialerbjudanden i butiken. De 200 första kunderna får dessutom en goodiebag!

Den nya 1 216 m2 stora flaggskeppsbutiken kommer att ligga på Åhléns City, Sveriges största varuhus. MUJI kommer ta över hela fjärde våningen. MUJI:s nya flaggskeppsbutik kommer att inkludera produkter från alla MUJI:s produktsegment och vara den MUJIs största butik i Europa vid öppningsdatumet. Några av de nya produktsegmenten för Sverige är möbler, sängkläder, textilier och belysning, även modesegmentet kommer att breddas. Den nya flaggskeppsbutiken är delvis gjord av virke från en 100 år gammal, och övergiven, ladugård i Järvsö i Dalarna. Den nya flaggskeppsbutiken kommer även inkludera tjänster som inredningsrådgivare, stylingrådgivare, smakrådgivare och broderi.

I och med öppnandet av MUJI:s nya flaggskeppsbutik på Åhléns City kommer MUJI för första gången att presentera produkter från alla sina olika produktsegment för den svenska marknaden. Inom modesegmentet kommer MUJI till exempel att introducera MUJI Walker Active Wear, vilket är en kollektion med svettabsorberande och snabbtorkande egenskaper. MUJI kommer också introducera kollektionen One All, vilken bygger på konceptet att en storlek passar alla kvinnor i alla situationer. MUJI kommer också utöka sitt utbud av skor och erbjuda hela det europeiska sortimentet. De kommer även erbjuda ett större sortiment av barnkläder och accessoarer för barn, detta inkluderar överdelar, underdelar, underkläder, skor och väskor. Även hudvårdssegmentet kommer att förlängas, här fokuserar MUJI på att skapa produkter som är skonsamma mot huden och använder sig av naturligt vatten vid tillverkningen.

MUJI är välkända i världen för sina förvaringsenheter, vilket också är ett segment som kommer att utökas i och med den nya flaggskeppsbutiken, där MUJI kommer fokusera på lagringsenheter producerade med naturmaterial. Hushållsvaror är en stor del av MUJI:s produkter, med produkter som väggmöbler, sängkläder, mattor, kuddar, belysning och hushållsapparater, som nu kommer att introduceras och vara en stor del av det nya produktsegmentet.

För att fira den stora öppningen kommer butiken ha specialerbjudanden som är tillgängliga mellan den 16-19  och den 23-25 augusti och utvalda presentartiklar under öppningsdagen (mer info nedan).

Öppningserbjudanden 16-19 augusti: Resväska - 30% rabatt, Kortärmad t-shirt - köp en få en på köpet, Jinbei + pyjamas - 30% rabatt, T-shirt med tryck för barn - 30% rabatt, Återvunnet garn - 30% rabatt, Återvunna bomullssockor - 30 SEK, All akryl - 30% rabatt, Aroma Diffuser - 30% rabatt, Essentiella oljor - 30% rabatt, Sittpuff - 30% rabatt, Snacks - 30% rabatt

Den 16 augusti kommer MUJI att lansera deras svenska e-handels hemsida på www.muji.com/se/

För mediafrågor, vänligen kontakta:

Per Lundberg, presskontakt AWB

per@awb.se

Weronica Nilsson

PR- och kommunikationschef Åhléns

Mobil +46 70 198 11 23
E-post:
weronica.nilsson@ahlens.se

OM MUJI:

MUJI grundades i Japan 1980 som en motsats till konsumtionssamhällets vanor vid den tiden. Utländska lyxvarumärken blev populära, samtidigt som lågkvalitativa och billiga produkter började dyka upp, vilket hade en poliserande effekt på konsumtionsmönstret. MUJI var tänkt som en kritik av detta rådande tillstånd, med syftet att återställa en vision av produkter som faktiskt är användbara för kunden och samtidigt upprätthålla ett ideal för den rätta balansen mellan levande och de föremål som gör det möjligt. Konceptet föddes av korsningen av två olika ståndpunkter: inget varumärke (Mujirushi) och värde av bra saker (ryohin). MUJI började med tre steg: val av material, granskning av processer och förenkling av förpackningar. MUJIs koncept att betona ett objekts inneboende överklagande genom rationalisering och noggrann eliminering av överskott är nära kopplad till traditionell japansk estetik ”su” – vilket betyder ren eller orubblig. Tanken är att enkelhet inte bara är blygsam eller sparsam, men kan möjligen vara mer tilltalande än lyx.

OM ÅHLENS:

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 57 varuhus i Sverige och e-handel via åhléns.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. Åhléns Outlet och Beauty Bargain är dotterbolag. www.ahlens.se.