Multicom IP förser övervakade larm med bilder och video

Report this content

Multicom Security lanserar Multicom IP, en ny tjänst som kombinerar modern IP-teknik med övervakad larm- och dataöverföring. Med Multicom IP kan företag och organisationer använda ett larmnät till mycket mer än enkla larmmeddelanden och exempelvis skicka bilder och video eller fjärrstyra passersystem.

- Multicom IP är ett nytt tillskott i vår framgångsrika produktfamilj inom övervakade larmöverföringstjänster. Det stärker vårt erbjudande till kunderna och ger en ökad flexibilitet för företag och organisationer som vill integrera sina larmtjänster med nya eller befintliga IP-datatjänster, säger Andrew Carver, VD för Multicom Security. - Man måste kunna lita på att larmet fungerar och därför är det extra viktigt att larmöverföringen är just övervakad, dvs. att man kontinuerligt kontrollerar förbindelsen mellan larmsändaren och larmcentralen. Med Multicom IP kombinerar vi larmövervakning med IP-teknik som gör att även bilder och video kan skickas till larmcentralen, tillägger Torbjörn Ferndahl, produktchef på Multicom Security. Multicom IP finns i två versioner, Multicom IP 500 och Multicom IP VPN. Bägge tjänsterna kan beställas med trådlös backup. Tjänsten Multicom IP 500 har en bandbredd på upp till 0,5 Mbit per sekund. Den levereras över en dedicerad ADSL-förbindelse som är avskild från det publika Internet och skyddad med brandväggar och kryptering. Servrarna är dubblerade och placerade på olika orter i säkra datalokaler med reservkraft. Företag, organisationer eller myndigheter som har verksamhet på flera olika ställen kan använda Multicom IP VPN. Då drar man nytta av redan gjorda investeringar genom att använda det egna företagsnätet eller stadsnätet för larmöverföringen. Utöver larm kan Multicom IP även användas för annan kritisk kommunikation, till exempel för passersystem, kameraövervakning eller fjärrservice. Multicom IP 500 och Multicom IP VPNs inbyggda trådlösa backup tar automatiskt över om trådförbindelsen av någon orsak bryts. Med dubbla kommunikationsvägar, stark kryptering och hög tillgänglighet fyller Multicom IP de högsta kraven på larmöverföring enligt europeisk standard. Multicom Security har över 220 larmmottagare fast anslutna till sitt övervakade larmnät. Om Multicom Security Multicom Security är ett ledande företag inom övervakade larm och mobila datatjänster i Skandinavien. Vi har över 20 års erfarenhet och vänder oss till företag och organisationer som vill kunna skydda sin egendom och sina medarbetare eller som behöver en extremt pålitlig trådlös kommunikation. Multicom Security äger och driver Multicomnätet som är ett övervakat fast larmnät samt Mobitexnätet för mobil datakommunikation som tillsammans har mer än 50 000 användare. Multicom Security AB ägs av det brittiska investmentbolaget GMT Communications Partners Limited och 2005 förvärvades SecuriNet AS i Norge som nu är ett helägt dotterbolag. Mer information finns på www.multicomsecurity.se. För mer information, kontakta: Janett Henter Marknadschef, Multicom Security 08-685 15 39 janett.henter@multicomsecurity.se Mikael Westmark Presskontakt, Westmark Information 08-611 73 55 mikael@westmark.se