Analysguiden: Sen leverans tyngde kv2

Försenade leveranser av maskiner tyngde MultiDockers resultat i kvartal 2/2019. Positivt är att detta togs igen under början av tredje kvartalet. Dessutom var bruttomarginalen på det som levererades under andra kvartalet bättre än på länge. Med litet extra volym bör resultatet kunna bli bättre under andra halvåret 2019.

MultiDocker utvecklar och säljer effektiva logistiklösningar på den globala marknaden. Viktiga kunder utgörs främst av lasthamnar och andra lastterminaler inom bland annat skogsindustrin. Utbudet består av fem modeller med ekoprofil som anpassas efter köparens behov, där den minska maskinen CH600 är den senaste. Produkterna bygger delvis på komponenter från Caterpillar.

Bolaget har en stark position i Nord- och Sydamerika,där efterfrågan är stor och där MultiDocker har en fördel av att samarbeta med Caterpillar.  Koncernen har genom CH600 breddat sitt erbjudande mot mindre maskiner, vilket bör ge ett jämnare orderflöde. Dessutom landade bolaget under förra året ett driftsavtal med ett skogsbolag i Brasilien som kommer att ge återkommande intäkter under flera år. Intäkterna under kv2/2019 blev klart lägre än väntat, cirka 16 miljoner kronor. Men då var leveranser om cirka 20 miljoner kronor försenade och genomfördes tidigt under tredje kvartalet.

Uppmuntrande var att bruttomarginalen under kv2/2019 ökade till 29 procent, att jämföra med 16 procent under kv1/2019. Den förbättrade lönsamheten är kopplad till en relativt sett högre andel eftermarknadsaffärer.

Vi kommer fram till en oförändrad riktkurs om 0,20 kronor per aktie i vårt Bas-scenario som är en sammanvägning av en DCF- och multipelvärdering. Med andra vikter på värderingskomponenterna kommer vi fram till 0,13 kronor (0,13 kronor) som motiverat värde i vårt Bear-scenario och 0,27 kronor (0,28 kronor) i Bull-scenariot.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.