MultiDocker lanserar nytt affärskoncept

MultiDocker lanserar nytt affärskoncept i samarbete med Sydamerikas största skogsbolag

NORRKÖPING, SVERIGE och SAO PAULO, BRASILIEN den 22 mars, 2019 – MultiDocker, en världsledande tillverkare av anpassningsbara och effektiva lasthanterare, introducerar ett innovativt affärskoncept i ett samarbete med Sydamerikas största producent av massa och papper. Konceptet innebär att MultiDocker, via sitt dotterbolag MultiDocker Brasil, startar en verksamhet på ett av bolagets bruk i Brasilien för att hantera all lastning och lossning av virke. Samarbetet innefattar även kontinuerlig utveckling av existerande logistikprocess.

”Vi är väldigt glada över att de valt att samarbeta med oss i förbättringen av deras virkeshantering och logistikflöde,” säger Percy Österström, VD i MultiDocker. ”Vi har hjälpt många av våra kunder med logistikoptimering, inte minst på vedgårdar. Att börja med egna entreprenader är därför ett naturligt steg i vår verksamhetsutveckling, särskilt då det är stor efterfrågan på just denna typ av tjänst,” fortsätter Percy.

Samarbetet innebär ett viktigt steg i att öka kostnadseffektiviteten och förbättra miljön på bruket. MultiDockers lasthanterare kommer att vara utrustade med GPS-baserad telematik för att samla in data om hur maskinerna används. Det gör att man kan analysera datan och optimera hur lasthanterarna körs och därmed sänka deras bränsleförbrukning, vilket i sin tur minimerar miljöpåverkan.

”Avtalet omfattar en volym på cirka 200,000m3 per månad som kommer att hanteras av tre MultiDocker lasthanterare till att börja med. Konceptet sträcker sig över hela MultiDockers expertisområde och vi fakturerar kunden per månad baserat på total volym hanterad, vilket medför stabila kassaflöden,” säger Philip Appelsved, Regionchef Sydamerika i MultiDocker.

Avtalet signerades i början av 2018 och verksamheten drar igång den 26 mars 2019 och sträcker sig över fyra år. MultiDocker kommer att bedriva en verksamhet med 15 anställda för att köra och serva lasthanterare samt arbeta med kontinuerliga förbättringar i logistikflödet.

Bolaget arbetar sedan tidigare med 15 MultiDocker lasthanterare.

För mer information vänligen kontakta: Percy Österström VD, percy.osterstrom@multidocker.com

Denna information är sådan information som Multidocker är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 mars 2019 kl 09:00 CET.