MultiDocker redogör kring oavsiktligt överskridande av bemyndigande i samband med nyemission

MultiDocker Cargo Handling AB (publ) (”MultiDocker”) beslutade den 18 december 2019 att genomföra en riktad nyemission om högst 230 000 000 aktier. Efter detta har det kommit till Bolagets styrelses kännedom att styrelsen oavsiktligt har överskridit det bemyndigande beträffande nyemission av aktier som beviljades av bolagsstämman den 5 juni 2019.

Bemyndigandet som gavs på bolagsstämma den 5 juni 2019 bemyndigade styrelsen att, under tiden fram till nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, med eller utan företrädesrätt för aktieägarna, besluta om nyemission av aktier m.m. Bemyndigandet omfattar sammanlagt emission av högst 100 000 000 aktier. Styrelsen har därefter beslutat och genomfört en riktad emission om 230 000 000 aktier som avslutades den 31 december 2019. Styrelsens bemyndigande överskreds oavsiktligt därmed. Till följd av detta har totalt 130 000 000 stycken aktier emitterats utan vederbörligt bemyndigande.

För att rätta till det ovan beskrivna överskridna bemyndigandet kommer inom kort en kallelse till extra bolagsstämma att publiceras. Förslagen, såvida de godkänns av den extra bolagsstämman, skulle medföra ett utökande av bemyndigandet så att styrelsens beslut godkänns och det totala antalet aktier emitteras i enlighet med den av styrelsen beslutade och genomförda emissionen.

För mer information vänligen kontakta:

Percy Österström, styrelseordförande

Email: percy.osterstrom@multidocker.com

MultiDocker Cargo Handling AB är ett svenskt bolag som är verksamt globalt. MultiDocker utvecklar, tillverkar, och säljer maskiner och logistiklösningar för materialhantering i hamnar och terminaler. Bolaget verkar i ett segment med god tillväxt och potential för effektivitets- och miljöförbättringar. MultiDocker har ett nära samarbete med Caterpillar, världens största tillverkare av stora anläggningsmaskiner.

Denna information är sådan information som MultiDocker är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 15 januari 2020 kl. 13:40 CET.

Percy Österström, styrelseordförande, tel: 070 53 196 03, email: percy.osterstrom@multidocker.com.