Bolagsstämmokommuniké från MultiQ International AB (publ)

Vid årsstämma i MultiQ International AB (publ) den 5 maj 2010 fastställdes moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar. Stämman beslutade om ansvarsfrihet för styrelsens ledamöter och verkställande direktör. I enlighet med styrelsens och verkställande direktörens förslag beslutade stämman att inte lämna någon utdelning till aktieägarna för 2009. Till ordinarie styrelseledamöter omvaldes Lennart Pihl, Martin Baaz-Lindquist, Lars-Erik Nilsson, Hans Skeppner och Per Wiberg. Lennart Pihl omvaldes till styrelseordförande. Styrelsearvodet fastställdes till 550.000 kronor att fördelas med 250.000 kronor till styrelsens ordförande samt med 75.000 kronor vardera till de övriga fyra styrelseledamöterna. Bolagsstämman fastställde vidare riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med det i årsredovisningen intagna förslaget. Därutöver beslutades att utse en valberedning i enlighet med det i kallelsen intagna förslaget därom. Bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om villkorad ändring av bolagsordningen, varigenom bestämmelserna om kallelse till bolagsstämma förenklas i enlighet med de nya, mer kostnadseffektiva regler som förväntas implementeras i aktiebolagslagen inom kort. Bolagsordningens § 8, första stycket, skall således lyda; Kallelse till bolagsstämma skall ske genom annonsering i Post- och Inrikes Tidningar samt på bolagets webbplats, inom sådan tid som följer av aktiebolagslagen (2005:551). Att kallelse har skett skall annonseras i Dagens Industri. Beslutet är villkorat av att nämnda regler träder i kraft, med ett sådant innehåll att bolagsordningens nya lydelse står i överensstämmelse därmed. Bolagsstämman beslutade slutligen, i enlighet med styrelsens förslag, att lämna bemyndigande till styrelsen att besluta om nyemission av högst 3.000.000 aktier med eller utan företrädesrätt för aktieägarna. Syftet med bemyndigandet och skälet till den möjliga avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra för bolaget att på ändamålsenligt sätt finansiera företagsförvärv. MultiQ är skyldig att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 maj, kl. 09:00.