Delårsrapport Jan-Jun 2010

Liten vinst i andra kvartalet men trög marknadsutveckling

§  Nettoomsättningen för perioden uppgick till 61,1 Mkr (74,4 Mkr)

§  Resultatet efter skatt för perioden uppgick till -2,4 Mkr (0,3 Mkr)

§  Resultat per aktie för perioden blev -0,09 kr (0,01 kr)

§  Orderstocken uppgick vid periodens utgång till 42,5 Mkr (61,5 Mkr)

§  Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 33,0 Mkr (38,6 Mkr)

§  Resultatet efter skatt för andra kvartalet uppgick till 0,3 Mkr (0,1 Mkr)

§  Resultat per aktie för andra kvartalet blev 0,01 kr (0,00 kr)

VD-kommentar

Efter ett första kvartal som gav signaler om återhämtning på marknaden utvecklades MultiQs andra kvartal något långsammare på grund av fördröjda kundprojekt. Som regel är många bildskärmsprojekt stora och ofta komplexa, vilket gör att även små förändringar kan innebära större fördröjningar eftersom det påverkar processer i flera led. Även turbulensen efter vulkanutbrottet på Island påverkade och försenade leveranser under kvartalet.

Avregleringen av den svenska apoteksmarknaden har skapat flera nya detaljhandelsaktörer. Det är med stor glädje jag konstaterar att två av de nya apoteken har valt MultiQs skärmlösningar till sina kassasystem. Bland annat installerar vi kundanpassade skärmar i Apoteket Hjärtats butiker runtom i landet och jag ser positivt på möjligheterna till fler projekt tillsammans med apoteken.

Under andra kvartalet levererade MultiQ sin tiotusende mediaspelare sedan företaget började sälja Digital Signage. Vi har över 250 000 skärmar levererade till olika typer av applikationer. Det pågår en kontinuerlig produktutveckling och vi kommer att fortsätta att utveckla vår produktportfölj för att stärka vårt erbjudande och vår position.

En produkt som genererat stort intresse är den kombinerade övervaknings- och skyltningsmonitorn Public View Monitor, som är en av de skärmar ur vårt sortiment som nu visas, och används, i den svenska paviljongen på världsutställningen i Shanghai. Efter vårens lansering är flera pilotinstallationer planerade och leveranserna påbörjas i det tredje kvartalet.

Anders Laurin, verkställande direktör

Omsättning

Omsättningen för perioden januari – juni uppgick till 61,1 Mkr (74,4 Mkr), vilket motsvarar en minskning med 18% jämfört med samma period förra året. För andra kvartalet blev omsättningen 33,0 Mkr (38,6 Mkr), en minskning med 15%.

Rörelseresultat

Under perioden januari – juni uppgick rörelseresultatet till -2,6 Mkr (0,1 Mkr), vilket är en försämring jämfört med motsvarande period föregående år. Bruttomarginalen uppgick till 37,2% (36,2%), vilket är en förbättring jämfört med föregående år. Rörelseresultatet för andra kvartalet blev 0,0 Mkr (-0,1 Mkr).

Orderingång

Orderingången för perioden uppgick till 61,0 Mkr (64,8 Mkr), vilket är en minskning med 6%. Orderingången för andra kvartalet uppgick till 19,8 Mkr, jämfört med 33,7 Mkr för 2009, en minskning med 41%. Vid utgången av perioden uppgick orderstocken till 42,5 Mkr (61,5 Mkr) vilket är 31% lägre än vid samma tidpunkt föregående år. Av den utgående orderstocken kommer 42,5 Mkr att levereras under de närmaste 12 månaderna.

Väsentliga händelser under perioden april – juni 2010

Två av de nya svenska apotekskedjorna har lagt varsin order på skärmlösningar till kassasystem. Orderna kommer via MultiQs samarbetspartner Visma Retail AB och är värda 4 respektive 1 Mkr. Skärmarna levereras främst under tredje kvartalet.

MultiQ har fått en order från en norsk detaljhandelskedja via norska samarbetspartnern Visma Retail AS. MultiQ ska förse kedjans butiker med tvåskärmslösningar som används för ökad interaktion med butikernas kunder. Ordern är värd drygt 2 Mkr och leverans sker under tredje kvartalet.

Framtid

MultiQs verksamhet är projektorienterad vilket gör att orderingång, omsättning och resultat kan fluktuera kraftigt mellan olika kvartal. Detta blev tydligt under det andra kvartalet, vars fördröjda kundprojekt direkt påverkade orderingången. Förhoppningarna är goda om att projekten kommer att generera order under det tredje kvartalet.

Efterfrågan på MultiQs bildskärmslösningar fortsätter att öka, liksom antalet tilläggs- och extrabeställningar. Den indirekta affärsmodellen är uppbyggd och antalet samarbetspartners ökar kontinuerligt. Produktlanseringarna har mottagits väl på marknaden och de partners som utbildats och tagit till sig möjligheterna med sortimentet är mycket positiva.

Styrelsens och bolagsledningens uppfattning är att marknaden sakta börjar stabiliseras, men fortfarande råder stor osäkerhet vad gäller utvecklingen för resterande del av året. Vi bedömer att inledningen av det andra halvåret blir svag.

Finansiell ställning, investeringar och kassaflöde

Koncernen hade totalt 14,7 Mkr (14,9 Mkr) i likvida medel och outnyttjade krediter per den 30 juni 2010, varav 14,5 Mkr (14,7 Mkr) avsåg likvida medel. Soliditeten uppgick till 58,7% (57,1%). Investeringar i anläggningstillgångar under perioden uppgick till 1,1 Mkr (2,0 Mkr). Koncernen genererade under perioden ett kassaflöde från den löpande verksamheten med 1,6 Mkr (0,6 Mkr) och det totala kassaflödet resulterade i -5,9 Mkr (3,0 Mkr).

Moderbolaget

Moderbolagets rörelseresultat uppgick till -1,9 Mkr (-1,9 Mkr). Resultat efter finansiella poster uppgick till -1,9 Mkr

(-1,9 Mkr) och investeringar i anläggningstillgångar uppgick till 0 Mkr (0 Mkr). Moderbolaget hade totalt 0 Mkr (0 Mkr) i likvida medel per den 30 juni 2010.

Risk- och osäkerhetsfaktorer

MultiQ-koncernen är genom sin verksamhet utsatt för risker av både finansiell- och rörelsekaraktär. Inom de i koncernen ingående bolagen pågår kontinuerliga processer för att identifiera förekommande risker samt bedöma hur dessa ska hanteras. Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer finns beskrivna i MultiQ’s årsredovisning för 2009, till vilken hänvisas för en närmare genomgång. MultiQ’s årsredovisning för 2009 finns tillgänglig på bolagets hemsida.

Redovisningsprinciper

Koncernredovisningen i denna delårsrapport har, i likhet med årsbokslutet för 2009, upprättats i enlighet med International Financial Reporting Standards (IFRS) såsom de har antagits av EU, och den svenska årsredovisningslagen. Moderbolagets redovisning har upprättats enligt årsredovisningslagen och Rådet för finansiell rapporterings RFR 2.2, Redovisning för juridiska personer.

Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med IAS 34. Termen ”IFRS” i detta dokument innefattar tillämpningen av såväl IAS och IFRS tolkningar som tolkningar av dessa standarder vilka publicerats av IASB:s Standards Interpretation Committee (SIC) och International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRIC).

Koncernen använder sig av samma redovisningsprinciper såsom de har beskrivits i årsredovisningen för 2009 med följande undantag på grund av nya eller omarbetade standarder, tolkningar och förbättringar som antagits av EU och som ska tillämpas från och med 1 januari 2010. Endast de förändringar som har haft en effekt på koncernen omfattas av redogörelsen.

Nya eller omarbetade standarder

IFRS 3R Rörelseförvärv och IAS 27R Koncernredovisning och separata finansiella rapporter

IFRS 3R inför ett antal förändringar i redovisningen av rörelseförvärv vilket kommer att påverka storleken på redovisad goodwill och rapporterat resultat i den period som förvärvet genomförs samt framtida rapporterade resultat. IAS 27R kräver att förändringar i ägarandelar i ett dotterbolag, där majoritetsägaren inte förlorar bestämmande inflytande, redovisas som eget kapital-transaktioner. Detta innebär att dessa transaktioner inte längre ger upphov till goodwill, eller leder till några vinster eller förluster. Vidare förändrar IAS 27R redovisningen för förluster som uppstår i dotterbolag och redovisningen när det bestämmande inflytandet över ett dotterbolag upphör. Förändringarna i IFRS 3R och IAS 27R kommer att påverka redovisningen av framtida förvärv och avyttringar och transaktioner med minoritetsägare.

Förbättringar av IFRS-standarder

I april 2009 gav IASB ut sin andra samling av tillägg till nuvarande standarder, huvudsakligen i syfte att ta bort inkonsekvenser samt klargöra formuleringar. Det finns separata övergångsregler för varje tillägg, men vanligen ska dessa tillämpas med början den 1 januari 2010. Förbättringarna kommer inte att få någon påverkan på koncernen.

Notering

MultiQ-aktien är noterad på NASDAQ OMX Nordic i kategorin Small Cap sedan den 7 december 1999.

Kommande rapporttillfällen

Delårsrapport januari-september                    22  oktober 2010

Bokslutskommuniké 2010                                  10  februari 2011

Undertecknade försäkrar att halvårsrapporten ger en rättvisande översikt av moderbolagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Malmö den 13 augusti 2010

Lennart Pihl, Styrelseordförande