DELÅRSRAPPORT JANUARI - JUNI 2009

Stabilt trots svag marknad - Nettoomsättningen för perioden uppgick till 74,4 Mkr (82,4 Mkr) - Resultatet efter skatt för perioden uppgick till 0,3 Mkr (3,0 Mkr) - Resultat per aktie för perioden blev 0,01 kr (0,11 kr) - Orderstocken uppgick vid periodens utgång till 61,5 Mkr (63,0 Mkr) - Nettoomsättningen för andra kvartalet uppgick till 38,6 Mkr (50,0 Mkr) - Resultatet efter skatt för andra kvartalet uppgick till 0,1 Mkr (4,2 Mkr) - Resultatet per aktie för andra kvartalet blev 0,00 kr (0,15 kr) VD-kommentar Årets andra kvartal inleddes med samma svaga marknad som präglade det första kvartalet. Orderingången har varit låg under perioden, men med en viss återhämtning under den senare delen av det andra kvartalet. Fortfarande gör det osäkra konjunkturläget att investeringar och projekt skjuts på framtiden. Trots en avvaktande marknad når vi en omsättning på 38,6 Mkr. Det är en ökning jämfört med det första kvartalet 2009 och en siffra som står sig bra i jämförelse med andra kvartal och även med rekordomsättningen under andra kvartalet 2008. Vi arbetar målmedvetet vidare med att implementera den nya strategin och arbetet fortlöper enligt plan. Vi fortsätter att utveckla vårt partnerprogram och ser att det genererar nya affärer. Vi har rekryterat och utbildat nya partners under perioden och det glädjer mig att våra partners fungerar som den förlängda säljorganisation vi önskade. Vi fortsätter att satsa internationellt. Skandinavien, Tyskland och England är nyckelmarknader för oss och i framförallt Norge och Tyskland har vi tagit viktiga order under andra kvartalet. Rekryteringen av en ny försäljningschef för Sverige ska ses som strategisk både för den svenska marknaden och internationellt. Tydligare struktur och fokus gör att vi kan agera mer kraftfullt såväl i Sverige som utanför. Under de tuffa förutsättningar som rått under det andra kvartalet har MultiQ klarat sig bra. Vår målsättning är att kunna växa när konjunkturen vänder och därför har vi fokuserat på att bygga vidare inför framtiden. Vi lyckas dessutom under svåra förhållanden att leverera ett positivt resultat efter skatt. Den kommande tiden är dock fortsatt mycket osäker. Anders Laurin, verkställande direktör Omsättning Omsättningen för perioden januari – juni uppgick till 74,4 Mkr (82,4 Mkr), vilket motsvarar en minskning med 10% jämfört med samma period förra året. För andra kvartalet blev omsättningen 38,6 Mkr (50,0 Mkr), en minskning med 23%. Rörelseresultat Under perioden januari-juni uppgick rörelseresultatet till 0,1 Mkr (3,1 Mkr). Bruttomarginalen har förbättrats och uppgick till 36,2% (35,6%), en följd av förändrad produktmix samt ökad försäljning av mjukvara, tjänster och service. Rörelseresultatet för andra kvartalet blev -0,1 Mkr (4,3 Mkr). Orderingång Orderingången för andra kvartalet uppgick till 33,7 Mkr, jämfört med 65,0 Mkr 2008. Vid utgången av perioden uppgick orderstocken till 61,5 Mkr (63,0 Mkr) vilket är 2% lägre än vid samma tidpunkt föregående år. Av den utgående orderstocken kommer 32,7 Mkr att levereras under de närmaste 12 månaderna. Väsentliga händelser under perioden april – juni 2009 En av Tysklands största varuhuskoncerner har genom MultiQs samarbetspartner IBM lagt ytterligare en tilläggsorder på 4,9 Mkr. Det är den tredje ordern från den tyska kunden sedan i mars, och det sammanlagda ordervärdet uppgår nu till 11,4 Mkr. Denna, liksom tidigare order, avser specialanpassade 12 tums bildskärmar för leverans under andra och tredje kvartalet 2009. En norsk detaljhandelskedja har genom en av MultiQs nya, globala samarbetspartners lagt en order värd drygt 3 Mkr. MultiQ ska förse kedjans butiker med så kallade tvåskärms-lösningar, som ska användas för ökad interaktion med butikernas kunder. Tvåskärms-lösningen består av två 15-tums-skärmar monterade på en så kallad POS-pole (POS = Point of Sale). Den ena skärmen är vänd mot kassören medan den andra är vänd mot kunderna. Båda skärmarna har pekfunktion (touch screen). Leverans har skett under andra kvartalet 2009. Svenska Spel ska installera fler digitala skärmar hos sina spelombud och har lagt en ny stor order hos MultiQ. Ordern är värd 11 Mkr och ska i huvudsak levereras under andra halvåret 2009. Bland annat används skärmarna till säljbudskap, spelinformation och digitala väggtidningar. MultiQ har anställt Ove Söderberg som ny försäljningschef för Sverige. Ove Söderberg har omfattande erfarenhet från marknads- och försäljningsarbete och har bland annat varit affärsområdeschef på Hewlett-Packard och Compaq. Hans erfarenhet av att bygga partnerskap med olika aktörer är av stort värde i MultiQs satsning på en indirekt affärsmodell. Den 7 juli 2008 informerades marknaden via en pressrelease om att en global aktör inom detaljhandeln hade lagt en order värd ungefär 4 Mkr hos MultiQ till sina butiker i Nordamerika. Kunden har önskat att annullera ordern. Ett skiljeinstitut prövar nu tvisten. Beslut beräknas komma under tredje kvartalet. MultiQ bedömer att bolaget kommer hållas skadeslöst. Ordern finns med i redovisad orderstock. Framtid Satsningen på en indirekt affärsmodell fortsätter. Partnerprogrammen förlänger MultiQs säljorganisation och gör marknadsbearbetningen mer effektiv. Hittills har partnerprogrammen endast vänt sig till säljande partners, men inom kort lanseras en ny typ av partnerprogram som riktar sig till värdeskapande partners. Värdeskapande partners är företag som påverkar, underlättar och ger mervärde inför investeringsbeslut som gäller MultiQs produkter och tjänster. Det nya programmet ska utveckla befintlig marknad ytterligare samt ge säljande partners fler fördelar vid marknadsbearbetning. Intresset för Digital Signage är stort på den europiska marknaden. I den europiska marknadsundersökningen från Screendigest och Goldmedia 2008, skattas tillväxten för hårdvaran som ingår i ett Digital Signage system till 19 procent per år under perioden 2007-2011. MultiQ har tagit en klar position inom Digital Signage och avser stärka den ytterligare. Bolagsförvärven år 2007 var en del av denna strategi och integrationen av Bokks och Apara är nu klar. Den finansiella oron och den globala konjunkturnedgången gör att den närmaste framtiden är svårbedömd. Detta kan medföra en långsammare tillväxt för MultiQ, då den svagare konjunkturen gör att kunder flyttar fram tidplaner för pågående och nya projekt. Detta ger i sin tur en tidsförskjuten fakturering. MultiQs verksamhet är dessutom delvis projektorienterad varför faktureringen kan variera kraftigt mellan olika kvartal. Marknadsklimatet försämrades under slutet av 2008 och är trots vissa signaler i ljusare riktning fortsatt svagt ett halvår senare. MultiQ är beredda på en fortsatt återhållsamhet den närmaste tiden men långsiktigt är styrelsen och bolagets ledning försiktigt positiva i sin bedömning om framtiden. MultiQs långsiktiga målsättningar kvarstår oförändrade. Finansiell ställning, investeringar och kassaflöde Koncernen hade totalt 14,9 Mkr (9,1 Mkr) i likvida medel och outnyttjade krediter per den 30 juni 2009, varav 14,7 Mkr (4,3 Mkr) avsåg likvida medel. Soliditeten uppgick till 57,1% (50,9%). Investeringar i anläggningstillgångar under perioden uppgick till 2,0 Mkr (0,4 Mkr). Koncernen genererade under perioden ett kassaflöde från den löpande verksamheten med 0,6 Mkr (10,4 Mkr) och det totala kassaflödet resulterade i 3,0 Mkr (-6,5 Mkr). Moderbolaget Moderbolagets rörelseresultat uppgick till -1,9 Mkr (-2,6 Mkr). Resultat efter finansiella poster uppgick till -1,9 Mkr (-2,6 Mkr) och investeringar i anläggningstillgångar uppgick till 0 Mkr (0 Mkr). Moderbolaget hade totalt 0 Mkr (O Mkr) i likvida medel per den 30 juni 2009. Risk- och osäkerhetsfaktorer MultiQ-koncernen är genom sin verksamhet utsatt för risker av både finansiell- och rörelsekaraktär. Inom de i koncernen ingående bolagen pågår kontinuerliga processer för att identifiera förekommande risker samt bedöma hur dessa ska hanteras. Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer finns beskrivna i MultiQ’s årsredovisning för 2008, till vilken hänvisas för en närmare genomgång. MultiQ’s årsredovisning för 2008 finns tillgänglig på bolagets hemsida. Den allmänna finansiella oron som uppkommit på senare tid bedöms ha en negativ påverkan på affärsklimatet på kort sikt. Redovisningsprinciper Koncernredovisningen i denna delårsrapport har, i likhet med årsbokslutet för 2008, upprättats i enlighet med International Financial Reporting Standards (IFRS) såsom de har antagits av EU, och den svenska årsredovisningslagen. Moderbolagets redovisning har upprättats enligt årsredovisningslagen och Rådet för finansiell rapporterings RFR 2.2, Redovisning för juridiska personer. Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med IAS 34. Termen ”IFRS” i detta dokument innefattar tillämpningen av såväl IAS och IFRS tolkningar som tolkningar av dessa standarder vilka publicerats av IASB:s Standards Interpretation Committee (SIC) och International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRIC). Koncernen använder sig av samma redovisningsprinciper såsom de har beskrivits i årsredovisningen för 2008 med följande undantag på grund av nya eller omarbetade standarder, tolkningar och förbättringar som antagits av EU och som ska tillämpas från och med 1 januari 2009. Endast de förändringar som har haft en effekt på koncernen omfattas av redogörelsen. Nya eller omarbetade standarder IFRS 8 Rörelsesegment Denna standard kräver upplysningar om koncernens rörelsesegment och ersätter kravet på att bestämma primära och sekundära segment i koncernen. Implementeringen av denna standard har inte haft någon effekt på koncernens finansiella ställning. Implementeringen av IFRS 8 har inte givit upphov till några andra segment än de som rapporterades som primära enligt IAS 14. Eftersom MultiQ endast har ett rörelsesegment, bildskärmslösningar, överensstämmer nettoomsättning och rörelseresultat för segmentet med motsvarande uppgifter i resultaträkningen. Omarbetad IAS 1 Utformning av finansiella rapporter Standarden delar upp förändringar i eget kapital till följd av transaktioner med ägare och andra förändringar. Uppställningen över förändringar i eget kapital kommer endast att innehålla detaljer avseende ägartransaktioner. Därutöver introducerar standarden begreppet ”Rapport över totalresultat” (statement of comprehensive income) som visar alla poster avseende intäkter och kostnader som tidigare redovisats i egetkapitalräkningen, antingen i en enskild uppställning eller i två sammanhängande uppställningar. Koncernen har valt att presentera rapport över totalresultat i två sammanhängande uppställningar. Notering MultiQ-aktien är noterad på NASDAQ OMX Nordic i kategorin Small Cap sedan den 7 december 1999. Kommande rapporttillfällen Delårsrapport januari-september 21 oktober 2009 Bokslutskommuniké 2009 10 februari 2010 Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget skall offentliggöra enligt lagen om värdespappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 12 augusti 2009 kl 13:00