Delårsrapport Januari – September 2009

Förbättrat rörelseresultat i tredje kvartalet. - Nettoomsättningen för perioden uppgick till 107,5 Mkr (106,8 Mkr) - Resultatet efter skatt för perioden uppgick till 0,4 Mkr (0,5 Mkr) - Resultat per aktie för perioden blev 0,02 kr (0,02 kr) - Orderstocken uppgick vid periodens utgång till 44,1 Mkr (81,7 Mkr) - Nettoomsättningen för tredje kvartalet uppgick till 33,1 Mkr (24,5 Mkr) - Resultatet efter skatt för tredje kvartalet uppgick till 0,1 Mkr (-2,6 Mkr) - Resultatet per aktie för tredje kvartalet blev 0,00 kr (-0,10 kr) - MultiQ har beslutat att vidta åtgärder för att sänka kostnaderna i bolaget med ca 5 Mkr på årsbasis. Väsentliga händelser efter periodens utgång: - MultiQ fick den 6 oktober en order om 10 Mkr av Svenska Spel VD-kommentar Under tredje kvartalet har orderingången varit fortsatt svag och framför allt under sommarmånaderna var aktiviteten mycket låg. På grund av konjunkturläget är marknaden fortfarande avvaktande i fråga om investeringar och projekt. I slutet av perioden märktes ett ökat intresse från marknaden, men om och när det resulterar i faktiska order är för tidigt att säga. Vi ökade omsättningen i tredje kvartalet jämfört med samma period ifjol och vi gjorde en liten vinst. Med det förändringsarbete som pågått under 2009 är vi nu väl positionerande vilket kommer att leda till förbättrad omsättning och lönsamhet när konjunkturen vänder. Därför fortsätter vi att följa vår strategi och bygger vidare både internt och externt. Internt pågår utvecklingen av nästa produktgeneration. Externt har vi lanserat ett partnerprogram för våra värdeskapande partners för att stärka våra relationer och bidra till att utveckla marknaden för bildskärmslösningar. Värt att kommentera är också att vi ser att den tyska marknaden utvecklas mer positivt än förväntat. Med tanke på den fortsatt osäkra marknadssituationen har vi beslutat att sänka kostnaderna i bolaget. Under det fjärde kvartalet kommer vi att genomföra ett besparingsprogram, som initialt bär med sig en kostnad men som gör att vi går in i 2010 med en lägre kostnadsnivå. Parallellt kommer vi även att arbeta med försäljningsdrivande aktiviteter i syfte att ta oss an lönsamheten från två håll. Anders Laurin, verkställande direktör Omsättning Omsättningen för perioden januari – september uppgick till 107,5 Mkr (106,8 Mkr), vilket motsvarar en tillväxt med 1% jämfört med samma period förra året. För tredje kvartalet blev omsättningen 33,1 Mkr (24,5 Mkr), en tillväxt med 35%. Rörelseresultat Under perioden januari-september uppgick rörelseresultatet till 0,5 Mkr (0,5 Mkr). Bruttomarginalen är i stort sett oförändrad och uppgick till 35,9% (36,1%). Rörelseresultatet för tredje kvartalet förbättrades och blev 0,5 Mkr (-2,6 Mkr), och bruttomarginalen uppgick till 35,2% (37,7%) Orderingång Orderingången för tredje kvartalet uppgick till 25,8 Mkr, jämfört med 36,9 Mkr 2008. Vid utgången av perioden uppgick orderstocken till 44,1 Mkr (81,7 Mkr) vilket är 46% lägre än vid samma tidpunkt föregående år. Av den utgående orderstocken kommer 44,1 Mkr att levereras under de närmaste 12 månaderna. Väsentliga händelser under perioden juli-september 2009 En av MultiQs multinationella kunder har lagt en tilläggsbeställning på 19" touchskärmar som skall användas till informationsstationer. Ordern är värd drygt 2 Mkr och avser koncernens amerikanska verksamhet. Kunden har efter noggrann utvärdering valt MultiQ som leverantör och avgörande för beslutet var kvaliteten på MultiQs helhetserbjudande. Via partnern DigiPos har MultiQ mottagit order från Clas Ohlson på ytterligare 40 stycken interaktiva informationsskärmar. Ordern är en fortsättningsorder på hård- och mjukvara för skärmbaserad kundkommunikation. Informationsskärmarna gör det enklare för Clas Ohlsons butikskunder att söka och hitta information om sortimentet i butik. En stor svensk detaljhandelskedja med butiker i flera europeiska länder har lagt en order hos MultiQ. Kedjans butiker skall förses med såväl hårdvara som mjukvara till en Digital Signage lösning. Orderns värde är 3,5 Mkr kronor och leverans sker i huvudsak under fjärde kvartalet. En av Tysklands största varuhuskoncerner har genom samarbetspartnern IBM lagt en tilläggsorder på 3,2 Mkr. Det är den tredje ordern från den tyska kunden sedan i mars, och det sammanlagda ordervärdet uppgår nu till 14,6 Mkr. Denna, liksom tidigare order, avser specialanpassade 12 tums bildskärmar för leverans under tredje och fjärde kvartalet. MultiQ har lanserat ett partnerprogram för värdeskapande partners, MultiQ Value Partner Program. Programmet är ett led i satsningen på att utveckla den europeiska marknaden för olika bildskärmslösningar och en fortsatt satsning på en indirekt affärsmodell. Med värdeskapande partner avses företag som påverkar, underlättar och ger mervärde åt slutkunder som står inför en investering i MultiQs produkter och tjänster. Partnerprogrammet ska formalisera och effektivisera relationerna mellan MultiQ och dessa företag. Programmet kommer även att innebära ytterligare fördelar för redan anslutna säljande partners. Den 7 juli 2008 informerades marknaden via en pressrelease om att en global aktör inom detaljhandeln hade lagt en order värd ungefär 4 Mkr hos MultiQ till sina butiker i Nordamerika. Kunden önskade kort innan leverans att annullera ordern. En skiljenämnd har prövat tvisten och meddelat skiljedom, i vilken MultiQ tillerkändes skadestånd med ett kapitalbelopp om cirka 2,1 Mkr. Därutöver tillerkändes MultiQ ränta på beloppet och full ersättning för sina kostnader. Skadeståndsbeloppet är till fullo redovisat i det tredje kvartalets som övrig rörelseintäkt. Väsentliga händelser efter periodens utgång MultiQ fick den 6 oktober sin tredje stora order i år av Svenska Spel. Ordern är värd drygt 10 Mkr och ska levereras under de närmsta sex månaderna. Liksom föregående order från Svenska Spel avser även denna Digital Signage lösningar för digitaliserad spelinformation. Framtid Satsningen på en indirekt affärsmodell fortsätter. Partnerprogrammen förlänger MultiQs säljorganisation och gör marknadsbearbetningen mer effektiv. Partnerprogrammen vänder sig till säljande partners och numera också till värdeskapande partners. Programmet för värdeskapande partners ska utveckla befintlig marknad ytterligare och ger även säljande partners fler fördelar vid marknadsbearbetning. MultiQ har tagit en klar position inom Digital Signage, men marknadsutvecklingen har tagit längre tid än förväntat. Fortfarande är antal projekt på årsbasis relativt få. Den senaste månaden har vi dock mottagit fler förfrågningar än tidigare, vilka så småningom kan omvandlas till projekt och order. Inom kort påbörjar också flera intressanta kunder pilotinstallationer av Digital Signage lösningar. Med tanke på att projekten vanligtvis har långa ledtider är möjliga intäkter från dessa att vänta tidigast under 2010. Det försämrade marknadsklimat som rått under hela 2009 är, trots små signaler om annan riktning, fortsatt svårbedömt. Detta kan medföra en långsammare tillväxt för MultiQ, då den svagare konjunkturen gör att kunder flyttar fram tidplaner för pågående och nya projekt. MultiQs verksamhet är dessutom delvis projektorienterad varför faktureringen kan variera kraftigt mellan olika kvartal. MultiQ har beslutat om åtgärder för att sänka kostnaderna i bolaget med ca 5 Mkr på årsbasis. De totala engångskostnaderna beräknas bli 0,3 Mkr, varav 0,2 Mkr belastar det fjärde kvartalet. Långsiktigt är styrelsen och bolagets ledning positiva i sin bedömning om framtiden. MultiQs långsiktiga målsättningar kvarstår oförändrade. Finansiell ställning, investeringar och kassaflöde Koncernen hade totalt 19,1 Mkr (5,3 Mkr) i likvida medel och outnyttjade krediter per den 30 september 2009, varav 17,9 Mkr (5,1 Mkr) avsåg likvida medel. Soliditeten uppgick till 57,5% (51,0%). Investeringar i anläggningstillgångar under perioden uppgick till 2,7 Mkr (0,5 Mkr). Koncernen genererade under perioden ett kassaflöde från den löpande verksamheten med 4,5 Mkr (10,5 Mkr) och det totala kassaflödet uppgick till 6,1 Mkr (-5,7 Mkr). Moderbolaget Moderbolagets rörelseresultat uppgick till -2,7 Mkr (-3,3 Mkr). Resultat efter finansiella poster uppgick till -2,7 Mkr (-3,3 Mkr) och investeringar i anläggningstillgångar uppgick till 0,1 Mkr (0 Mkr). Moderbolaget hade totalt 0 Mkr (0 Mkr) i likvida medel per den 30 september 2009. Risk- och osäkerhetsfaktorer MultiQ-koncernen är genom sin verksamhet utsatt för risker av både finansiell- och rörelsekaraktär. Inom de i koncernen ingående bolagen pågår kontinuerliga processer för att identifiera förekommande risker samt bedöma hur dessa ska hanteras. Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer finns beskrivna i MultiQ’s årsredovisning för 2008, till vilken hänvisas för en närmare genomgång. MultiQ’s årsredovisning för 2008 finns tillgänglig på bolagets hemsida. Den allmänna finansiella oron som uppkommit på senare tid bedöms ha en negativ påverkan på affärsklimatet på kort sikt. Redovisningsprinciper Koncernredovisningen i denna delårsrapport har, i likhet med årsbokslutet för 2008, upprättats i enlighet med International Financial Reporting Standards (IFRS) såsom de har antagits av EU, och den svenska årsredovisningslagen. Moderbolagets redovisning har upprättats enligt årsredovisningslagen och Rådet för finansiell rapporterings RFR 2.2, Redovisning för juridiska personer. Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med IAS 34. Termen ”IFRS” i detta dokument innefattar tillämpningen av såväl IAS och IFRS tolkningar som tolkningar av dessa standarder vilka publicerats av IASB:s Standards Interpretation Committee (SIC) och International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRIC). Koncernen använder sig av samma redovisningsprinciper såsom de har beskrivits i årsredovisningen för 2008 med följande undantag på grund av nya eller omarbetade standarder, tolkningar och förbättringar som antagits av EU och som ska tillämpas från och med 1 januari 2009. Endast de förändringar som har haft en effekt på koncernen omfattas av redogörelsen. Nya eller omarbetade standarder IFRS 8 Rörelsesegment Denna standard kräver upplysningar om koncernens rörelsesegment och ersätter kravet på att bestämma primära och sekundära segment i koncernen. Implementeringen av denna standard har inte haft någon effekt på koncernens finansiella ställning. Implementeringen av IFRS 8 har inte givit upphov till några andra segment än de som rapporterades som primära enligt IAS 14. Eftersom MultiQ endast har ett rörelsesegment, bildskärmslösningar, överensstämmer nettoomsättning och rörelseresultat för segmentet med motsvarande uppgifter i resultaträkningen. Omarbetad IAS 1 Utformning av finansiella rapporter Standarden delar upp förändringar i eget kapital till följd av transaktioner med ägare och andra förändringar. Uppställningen över förändringar i eget kapital kommer endast att innehålla detaljer avseende ägartransaktioner. Därutöver introducerar standarden begreppet ”Rapport över totalresultat” (statement of comprehensive income) som visar alla poster avseende intäkter och kostnader som tidigare redovisats i egetkapitalräkningen, antingen i en enskild uppställning eller i två sammanhängande uppställningar. Koncernen har valt att presentera rapport över totalresultat i två sammanhängande uppställningar. Valberedning Till valberedningen inför årsstämman 2010 har utsetts Lennart Pihl, Hans Skeppner och Martin Baaz Lindquist. Notering MultiQ-aktien är noterad på NASDAQ OMX Nordic i kategorin Small Cap sedan den 7 december 1999. Kommande rapporttillfällen Bokslutskommuniké 2009 10 februari 2010 Delårsrapport januari-mars, 2010 5 maj 2010 Årsstämma 5 maj 2010 Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer. Malmö den 21 oktober 2009 Styrelsen i MultiQ International AB (publ) Informationen i detta pressmeddelande är sådan som bolaget skall offentliggöra enligt lagen om värdespappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 21 oktober 2009 kl 09:00