Delårsrapport Januari – September 2011

Kraftig resultatförbättring i tredje kvartalet

• Nettoomsättningen uppgick till 22,9 Mkr (21,6 Mkr)
  • Resultatet efter skatt uppgick till 2,1 Mkr (-4,5 Mkr)
  • Resultat per aktie blev 0,07 kr (-0,16 kr)

Perioden Januari - September

• Nettoomsättningen uppgick till 68,8 Mkr (82,7 Mkr)
  • Resultatet efter skatt uppgick till -0,1 Mkr (-7,0 Mkr)
  • Resultat per aktie blev 0,00 kr (-0,24 kr)
  • Orderstocken uppgick vid periodens utgång till 9,6 Mkr (31,5 Mkr)

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

• MultiQ har fått en order av Hanza Tarkon AS värd drygt 1,2 Mkr
  • MultiQ har fått en avropsorder från ett europeiskt spelbolag värd 4,5 Mkr.
VD-kommentar

MultiQ fortsätter att röra sig i positiv riktning under årets tredje kvartal. Vi levererar vinst och visar genomgående förbättrade nyckeltal. Jämfört med motsvarande kvartal i fjol ökar vi såväl omsättning som orderingång. Vår produktmix gör att vi fortsätter att ha en hög bruttomarginal. Tredje kvartalets kostnadsnivå var dock, främst av säsongskäl, särskilt låg och kommande kvartals nivåer kommer att bli något högre.

Marknadsutvecklingen har under perioden varit fortsatt försiktig och osäkerheten på den finansiella marknaden har präglat även våra affärer. Som en följd av detta har en del nya projekt senarelagts av kunder som vill avvakta utvecklingen den närmaste tiden. Nyckelprojekt och projekt inom existerande ramavtal fortlöper däremot enligt plan. Glädjande är också att Digital Signage och Kioskapplikationer fortsätter att mogna och att vi fortsätter att få många förfrågningar.

Anders Laurin,
verkställande direktör

Intäkter

För tredje kvartalet uppgick intäkterna till 22,9 Mkr (21,6 Mkr), vilket är en ökning med 6%. Intäkterna för perioden januari – september uppgick till 68,8 Mkr (82,7 Mkr), vilket är en minskning med 17% jämfört med samma period förra året.

Rörelseresultat

I tredje kvartalet uppgick bruttomarginalen till 44,2 % (33,6%) och rörelseresultatet till 2,1 Mkr (-4,2 Mkr). Under perioden januari – september uppgick rörelseresultatet till 0,1 Mkr (-6,8 Mkr), vilket är väsentligt bättre än motsvarande period föregående år. Periodens resultat är belastat med engångskostnader avseende besparingsplan och förlikning om sammanlagt 1,3 Mkr. Bruttomarginalen förbättrades jämfört med föregående år och uppgick till 42,5% (36,3%).

Orderingång

Orderingången för tredje kvartalet uppgick till 21,5 Mkr, jämfört med 15,0 Mkr för tredje kvartalet 2010, vilket är en ökning med 43%. Orderingången för perioden uppgick till 72,6 Mkr (76,0 Mkr), vilket är en minskning med 4% jämfört med föregående år. Vid utgången av perioden uppgick orderstocken till 9,6 Mkr (31,5 Mkr) vilket är 70% lägre än vid samma tidpunkt föregående år. I föregående års siffra ingår en stor order om 26 Mkr. Denna annullerades i oktober 2010 varvid orderstocken reducerades med motsvarande belopp.

Väsentliga händelser under perioden juli-september 2011

MultiQ har fått en avropsorder värd 4 Mkr inom ramen för det avtal som bolaget tecknat med en stor europeisk spelaktör. Ordern ska levereras under fjärde kvartalet 2011.

MultiQ har fått en order värd drygt 5 Mkr från Svenska Spel. Ordern är en fortsättningsorder. Leverans sker under tredje och fjärde kvartalet 2011.

MultiQ har fått en fortsättningsorder värd 1 Mkr från en befintlig kund i Tyskland. Ordern kommer att levereras löpande under kommande tolvmånadersperiod.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

MultiQ har fått en order av Hanza Tarkon AS värd drygt 1,2 Mkr Ordern kommer att levereras under första halvåret 2012.

MultiQ har fått den sista avropsordern inom det ramavtal som bolaget tecknat med ett stort europeiskt spelbolag. Ordern är värd cirka 4,5 Mkr. Leverans sker under första kvartalet 2012.

Framtid

Vår främsta målsättning är att uppnå en långsiktig och lönsam tillväxt i MultiQ. De kommande kvartalen är dock mycket svårbedömda. Den finansiella situationen i världen har skapat viss oro på marknaden, vilket yttrar sig i form av tveksamhet och fördröjningar i projekt. Med ett konkurrenskraftigt erbjudande och en stark närvaro på våra nyckelmarknader, flera ramavtal som löpande genererar nya order och några projekt med goda möjligheter till fortsättningsorder ser vi, trots rådande osäkerhet, fortfarande rimligt positivt på framtiden. Den starkt projektorienterade verksamheten gör dock att faktureringen kan fluktuera kraftigt mellan kvartalen.

Finansiell ställning, investeringar och kassaflöde

Koncernen hade totalt 22,8 Mkr (11,0 Mkr) i likvida medel och outnyttjade krediter per den 30 september 2011, varav 22,5 Mkr (10,9 Mkr) avsåg likvida medel. Soliditeten uppgick till 56,1% (63,1%). Investeringar i anläggningstillgångar under perioden uppgick till 0,3 Mkr (1,7 Mkr). Koncernen genererade under perioden ett kassaflöde från den löpande verksamheten med -2,2 Mkr (0,5 Mkr) och det totala kassaflödet uppgick till 7,6 Mkr (-9,4 Mkr).

Moderbolaget

Moderbolagets rörelseresultat uppgick till -2,3 Mkr (-2,6 Mkr). Resultat efter finansiella poster uppgick till -2,3 Mkr

(-2,6 Mkr) och investeringar i anläggningstillgångar uppgick till 0 Mkr (0 Mkr). Moderbolaget hade totalt 0 Mkr (0 Mkr) i likvida medel per den 30 september 2011.

Risk- och osäkerhetsfaktorer

MultiQ-koncernen är genom sin verksamhet utsatt för risker av både finansiell- och rörelsekaraktär. Inom de i koncernen ingående bolagen pågår kontinuerliga processer för att identifiera förekommande risker samt bedöma hur dessa ska hanteras. Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer finns beskrivna i MultiQ’s årsredovisning för 2010, till vilken hänvisas för en närmare genomgång. MultiQ’s årsredovisning för 2010 finns tillgänglig på bolagets hemsida.

Redovisningsprinciper

Koncernredovisningen i denna delårsrapport har, i likhet med årsbokslutet för 2010, upprättats i enlighet med International Financial Reporting Standards (IFRS) såsom de har antagits av EU, och den svenska årsredovisningslagen. Moderbolagets redovisning har upprättats enligt årsredovisningslagen och Rådet för finansiell rapporterings RFR 2.3, Redovisning för juridiska personer.

Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med IAS 34. Termen ”IFRS” i detta dokument innefattar tillämpningen av såväl IAS och IFRS tolkningar som tolkningar av dessa standarder vilka publicerats av IASB:s Standards Interpretation Committee (SIC) och International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRIC).

Koncernen använder sig av samma redovisningsprinciper såsom de har beskrivits i årsredovisningen för 2010 med följande undantag på grund av nya eller omarbetade standarder, tolkningar och förbättringar som antagits av EU och som ska tillämpas från och med 1 januari 2011. Endast de förändringar som har haft en effekt på koncernen omfattas av redogörelsen.

Nya eller omarbetade standarder
Förbättringar av IFRS-standarder

I maj 2010 gav IASB ut sin tredje samling av tillägg till nuvarande standarder, huvudsakligen i syfte att ta bort inkonsekvenser samt klargöra formuleringar. Det finns separata övergångsregler för varje tillägg, men vanligen ska dessa tillämpas med början 1 januari 2011. Förbättringarna förväntas inte ha någon påverkan på koncernen.

Notering

MultiQ-aktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm i kategorin Small Cap sedan den 7 december 1999.

Kommande rapporttillfällen

Bokslutskommuniké 2011                         14 februari 2012

Delårsrapport januari-mars, 2012               9 maj 2012

Årsstämma                                                  9 maj 2012

Denna delårsrapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Malmö den 1 november 2011

Styrelsen i MultiQ International AB (publ)

Lennart Pihl, Styrelseordförande
E-mail: lennart.pihl.ellpeco@tele2.se

Anders Laurin, VD MultiQ
Tel.: 46(0)709 74 35 13
E-mail: anders.laurin@multiq.com

MultiQ International AB bildades 1988 i Malmö. MultiQs marknadserbjudande består av bildskärmslösningar inkluderat, hårdvara, mjukvara och tjänster för Digital Signage lösningar samt tillhörande kringutrustning. MultiQ är noterat på NASDAQ OMX Stockholm i kategorin Small Cap. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö, Sverige samt försäljningskontor i Stockholm, Norge och Storbritannien. Mer information om MultiQ finns på www.multiq.se.

Taggar: