DELÅRSRAPPORT Januari – september 2018

MultiQ visar förbättrat kvartalsresultat 1,9 Mkr

Tredje kvartalet

 >       Intäkterna för tredje kvartalet uppgick till 35,3 Mkr (32,4 Mkr)
 >       Periodens resultat för tredje kvartalet uppgick till 1,9 Mkr (0,2 Mkr)
 >       Resultat per aktie för tredje kvartalet blev 0,02 kr (0,00 kr)

Perioden januari-september

 >       Intäkterna för perioden januari-september uppgick till 107,6 Mkr (102,8 Mkr)
 >       Periodens resultat för januari-september uppgick till 1,3 Mkr (1,7 Mkr)
 >       Resultat per aktie för perioden januari- september blev 0,01 kr (0,01 kr)

VD KOMMENTERAR
Kvartalsresultatet efter skatt blev 1,9 Mkr vilket är betydligt bättre än föregående år. Detta beror i huvudsak på förbättrad omsättning med bibehållna fasta kostnader samt förbättrat finansnetto.

Vi fortsätter att leverera till detaljhandel, bank, nationella spel och publika transporter. Specifikt inom det senare har vi påbörjat en del av de leveranser vilka tidigare meddelats som tecknade avtal såsom Region Skåne Skånetrafiken och Sydtrafik Danmark. Fortsatta leveranser till dessa beräknas ske över vintern och våren.

Trots positiva resultatet har likviditeten för bolaget minskat sedan årsskiftet. Detta beror bland annat på ökat varulager, minskade rörelseskulder samtidigt som långa lån amorterats. Av långa skulder återstår nu mindre än 6 Mkr.

För framtiden ser vi fortsatt goda möjligheter för MultiQ med ett tydligt fokus att visa långsiktig tillväxt och positiva resultat.

INTÄKTER
Intäkterna för tredje kvartalet uppgick till 35,3 Mkr (32,4 Mkr), vilket motsvarar en ökning med 9,0% jämfört med samma period förra året. Bruttomarginalen för tredje kvartalet uppgick till 45,5% (44,3%), vilket är högre än samma period föregående år.

Intäkterna för perioden januari - september uppgick till 107,6 Mkr (102,8 Mkr), vilket är en ökning med 4,7% jämfört med samma period förra året. Bruttomarginalen uppgick till 45,0% (45,2%), vilket är något lägre än föregående år.

RÖRELSERESULTAT
Rörelseresultatet för det tredje kvartalet uppgick till 1,5 Mkr (0,4 Mkr). Under perioden januari-september uppgick rörelseresultatet till 0,3 Mkr (1,1 Mkr), vilket är en försämring jämfört med föregående år.

HÄNDELSER UNDER JULI-SEPTEMBER

 > MultiQ får fler avrop från Region Skåne
MultiQ har sedan tidigare meddelat vunnen upphandling och tecknat ramavtal med Region Skåne samt tidigare avrop från ramavtalet. Utifrån detta ramavtal har nu avropats ytterligare fyra beställningar avseende upprustning av befintliga infotainmentenheter. Ordervärdet uppgår till ca 9,0 Mkr. Leverans beräknas ske under de tre första kvartalen av 2019.

 > Större avrop gällande infotainment till kollektivtrafiken
Skånetrafiken fortsätter att satsa på digital kommunikation för ett smartare och smidigare
kollektivt resande. MultiQ har fått tre avrop med ett gemensamt värde av ca 8,4 Mkr. Leverans kommer att ske under första kvartalet 2019.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

 > MultiQ rekryterar vd
MultiQ söker ny verkställande direktör och processen pågår för närvarande.

FRAMTID
Marknaden för Digital Skyltning bedöms växande i volym och sjunkande i pris, sammanlagt något växande i omsättning. Detta gäller såväl Sverige som i vår övriga marknad. Större aktörer får en fördel i skalbarhet. Vår avsikt är att tillhöra de största aktörerna och växa genom både egen tillväxt och köp av verksamheter.

Vår affärsmodell inkluderar både hårdvaruförsäljning med ett projektbaserat ojämnt intäktsflöde och en tjänstebaserad del med ett jämnare intäktflöde. Intäkter, bruttomarginal och resultat kan därför uppvisa en viss grundnivå men kring denna stora svängningar mellan kvartalen.

Ovanstående ojämna svängningar medför även att vi avstår från att redogöra för orderstock eller från att avge kvartalsprognoser eftersom dessa skulle kunna förmedla en felaktig indikation på bolagets utveckling i närtid.

FINANSIELL STÄLLNING, INVESTERINGAR OCH KASSAFLÖDE
Koncernen hade totalt 9,0 Mkr (22,2 Mkr) i likvida medel och outnyttjade krediter per den 30 september 2018, varav 2,0 Mkr (9,6 Mkr) avsåg likvida medel. Soliditeten uppgick till 59,9% (62,6%). Investeringar i anläggningstillgångar under perioden uppgick till 3,8 Mkr (2,7 Mkr). Koncernen genererade under delårsperioden ett kassaflöde från den löpande verksamheten med -6,7 Mkr (4,5 Mkr) och det totala kassaflödet resulterade i -5,2 Mkr (1,6 Mkr).

MultiQ är för närvarande finansierat genom ett mindre lån, checkräkningskredit samt egna medel. Verksamheten förväntas generera positiva kassaflöden. För närvarande finns inget behov av kapitaltillskott.

MODERBOLAGET
Moderbolagets rörelseresultat för perioden januari-september uppgick till -1,3 Mkr (-1,4 Mkr). Resultat efter finansiella poster uppgick till -1,3 Mkr (-1,4 Mkr) och investeringar i anläggnings-tillgångar uppgick till 0,0 Mkr (0,0 Mkr). Moderbolaget hade totalt 0,0 Mkr (0,0 Mkr) i likvida medel per den 30 september 2018.

RISK- OCH OSÄKERHETSFAKTORER
MultiQ-koncernen är genom sin verksamhet utsatt för risker av både finansiell- och rörelsekaraktär. Inom de i koncernen ingående bolagen pågår kontinuerliga processer för att identifiera förekommande risker samt bedöma hur dessa ska hanteras. Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer finns beskrivna i MultiQ’s årsredovisning för 2017, till vilken hänvisas för en närmare genomgång. MultiQ’s årsredovisning för 2017 finns tillgänglig på bolagets hemsida.

REDOVISNINGSPRINCIPER
Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med IAS 34, Delårsrapportering. Termen ”IFRS” i detta dokument innefattar tillämpningen av såväl IAS och IFRS tolkningar som tolkningar av dessa standarder vilka publicerats av IASB:s Standards Interpretation Committee (SIC) och International Financial Reporting Interpretations Committee (IFRIC).

Koncernen använder sig av samma redovisningsprinciper såsom de har beskrivits i årsredovisningen för 2017. Inga nya eller omarbetade IFRS, som trätt i kraft 2018, har haft någon betydande påverkan på koncernen. Moderbolagets redovisning har upprättats enligt årsredovisningslagen och Rådet för finansiell rapportering RFR 2, Redovisning för juridiska personer.

MultiQ har valt att tillämpa IFRS 15 med full retroaktivitet från den 1 januari 2018. MultiQ har identifierat att det finns två typer av prestationsåtaganden nämligen leverans av varor respektive tjänster, och har även en uppdelning av transaktionspriset på dessa.  MultiQ redovisar den intäkt som allokerats till varje prestationsåtagande när varan och/eller tjänsten överförts till kunden, vilket kan ske point-in-time eller over-time. Sammanfattningsvis har implementeringen av IFRS 15 inte fått någon väsentlig påverkan på koncernens intäktsredovisning.

IFRS 9 Finansiella instrument träder i kraft för räkenskapsår som inleds den 1 januari 2018 och ersätter IAS 39. Standarden avser redovisning och värdering av finansiella tillgångar och skulder. Sammanfattningsvis har implementeringen av IFRS 9 inte fått någon väsentlig påverkan på koncernen.

IFRS 16 Leasingavtal träder i kraft den 1 januari 2019 och ersätter IAS 17. Under innevarande år utreder MultiQ hur IFRS 16 kommer att påverka de finansiella rapporterna för koncern och moderföretag.

NOTERING
MultiQ-aktien är noterad på NASDAQ Stockholm i kategorin Small Cap sedan den 7 december 1999.

KOMMANDE RAPPORTTILLFÄLLEN
Bokslutskommuniké 2018               15 februari 2019

Undertecknade försäkrar att delårsrapporten ger en rättvisande översikt av moderbolagets och koncernens verksamhet, ställning och resultat samt beskriver väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer som moderbolaget och de företag som ingår i koncernen står inför.

Lund den 22 november 2018

Lars Pålsson                       Lars Göran Mejvik
Verkställande direktör,        Styrelseordförande
Styrelseledamot

Kristina Jarring Lilja            Jonathan Nilsson
Styrelseledamot                  Styrelseledamot

Fredrik Rüdén
Styrelseledamot

Informationen i detta pressmeddelande är insiderinformation som MultiQ är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 22 november 2018 kl 12:30.

Frågor med anledning av denna rapport besvaras av:

Lars Pålsson, VD
E-mail: lars.paulsson@multiq.com

Lars-Göran Mejvik, Ordförande
E-mail: lars-goran.mejvik@multiq.com

För kontinuerlig information om bolaget se: www.multiq.com

MultiQ International AB (publ)
Scheelevägen 17

E-mail: info@multiq.com
Org nr: 556458-6948

OM MULTIQ
MultiQ är en ledande aktör inom digital signage och kundanpassade bildskärmar på den Nordeuropeiska marknaden. Våra kunder finns främst inom detaljhandel, bank, spel och transport. Kontor finns i Lund, Stockholm, Århus, Oslo samt London, indirekt representation finns i ytterligare länder. MultiQ är noterat på NASDAQ Stockholm i kategorin Small Cap.

Mer information finns på www.multiq.com.