KOMMUNIKÉ FRÅN ÅRSSTÄMMAN I MULTIQ INTERNATIONAL AB (PUBL)

Vid årsstämman i MultiQ International AB (publ) ("MultiQ") den 25 maj 2021 fastställdes moderbolagets och koncernens resultat- och balansräkningar. Stämman beslutade om ansvarsfrihet för samtliga som varit styrelseledamöter, verkställande direktör eller tillförordnad verkställande direktör i bolaget under år 2020.

Stämman beslutade att vinstmedlen disponeras genom utdelning om 6 163 238,55 kr och att resterande vinstmedel överförs i ny räkning i enlighet med styrelsens förslag. Vidare beslutades att avstämningsdag för rätt att erhålla utdelning är torsdagen den 27 maj 2021

Till styrelseledamöter omvaldes Jonathan Nilsson, Lars Pålsson och Emil Hjalmarsson samt nyvaldes Bengt-Arne Molin. Lars Pålsson omvaldes till styrelseordförande. Till bolagets revisor omvaldes Ernst & Young AB.

Styrelsearvodet fastställdes till totalt 575 000 kronor, att fördelas med 275 000 kronor till styrelsens ordförande samt med 100 000 kronor vardera till de övriga styrelseledamöterna. Arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning inom ramen för offert.

Bolagsstämman fastställde oförändrade riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare i enlighet med styrelsens förslag. Därutöver beslutades om principer för utseende av ledamöter i valberedningen samt instruktion till valberedningen i enlighet med valberedningens förslag.

Bolagsstämman godkände ersättningsrapporten avseende räkenskapsåret 2020.

Bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen fatta beslut om nyemission av aktier. Bemyndigandet får inte utnyttjas i större utsträckning än att aktier motsvarande 10 procent av det totala antalet aktier vid tiden för emissionen utges, dock högst med det antal aktier, och representerande det aktiekapital, som vid tiden för emissionen ryms inom gränserna för antalet aktier och aktiekapital i bolagets bolagsordning. Styrelsen ska därvid ha rätt att besluta om avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt samt bestämmelse om apport, kvittning eller annat villkor. Syftet med bemyndigandet och skälet till den möjliga avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är för att vid behov stärka bolagets finansiella ställning samt för att möjliggöra för bolaget att på ändamålsenligt sätt finansiera företagsförvärv.

Bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om förvärv av egna aktier över Nasdaq Stockholm eller genom erbjudande som riktar sig till samtliga aktieägare. Bolaget får förvärva högst så många aktier att bolaget efter förvärvet innehar högst en tiondel av samtliga aktier i bolaget. Förvärvet ska ha till syfte att främja en effektivare kapitalstruktur i bolaget, skapa värde för bolagets aktieägare, använda de återköpta aktierna för att kunna genomföra företagsförvärv samt för att kunna uppfylla åtaganden enligt optionsprogram.

Bolagsstämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen, besluta om överlåtelse av aktier över eller utanför Nasdaq Stockholm. Överlåtelsen ska ha till syfte att främja en effektivare kapitalstruktur i bolaget, skapa värde för bolagets aktieägare, använda de återköpta aktierna för att kunna genomföra företagsförvärv samt för att kunna uppfylla åtaganden enligt optionsprogram.

Styrelseordförande Lars Pålsson

MultiQ är en ledande aktör inom digital signage och kundanpassade bildskärmar på den Nordeuropeiska marknaden. Våra kunder finns främst inom detaljhandel, bank, spel och transport. Kontor finns i Lund, Stockholm, Århus, Oslo samt London, indirekt representation finns i ytterligare länder. MultiQ är noterat på NASDAQ Stockholm i kategorin Small Cap. Mer information finns på www.multiq.com.