MultiQ lägger bud på utestående Mermaid A/S aktier

MultiQ International AB (publ) ("MultiQ") har idag offentliggjort ett erbjudande till samtliga aktieägare i Mermaid A/S ("Mermaid") att överlåta samtliga sina aktier i Mermaid till MultiQ mot vederlag i form av aktier i MultiQ. MultiQ erbjuder aktieägarna i Mermaid att för varje aktie i Mermaid erhålla två nyemitterade aktier i MultiQ.

Om samtliga aktieägare i Mermaid accepterar erbjudandet kan högst 3 978 149 Mermaid aktier lämnas in emot att 7 956 298 nya MultiQ-aktier emitteras som vederlag. Köpeskillingen för samtliga resterande aktier i Mermaid motsvarar således till cirka 8,7 miljoner kronor, baserat på senaste stängningskurs för MultiQ:s aktie. Mermaid A/S äger självt 698 560 Mermaidaktier vilka avses bytas in mot MultiQ aktier under perioden.  Acceptperioden löper från den 9 juni 2015 t.o.m. den 7 juli 2015. MultiQ har förbehållit sig rätten att förlänga acceptperioden. Fullständiga villkor för erbjudandet framgår av bilaga.

Som tidigare meddelats är Mermaid redan ett dotterbolag till MultiQ efter att tidigare större ägare accepterat att sälja sina aktier på samma villkor som nu erbjuds övriga aktieägare. MultiQ äger sedan tidigare cirka 65,2 procent av aktierna och rösterna i Mermaid.

Mermaid är Danmarks största aktör inom Digital Signage och har även kontor i Norge och Sverige. Företaget har produkter som riktar sig framför allt till detaljhandeln, transport- och offentlig sektor. Mermaids aktier är upptagna till handel på First North Denmark.

Skälen för erbjudandet är bl a att MultiQ önskar etablera sig på den danska marknaden, förstärka sin position på de svenska och norska marknaderna samt få tillgång till den schweiziska marknaden. MultiQ får vidare tillgång till kompetens inom vissa branscher och produkter som Mermaid besitter.

Bifogat erbjudande riktar sig endast till aktieägare i Mermaid A/S.

Bilaga: Villkor för inlösen av aktier

Magnus Forsbrand, VD MultiQ
Tel.: 46 (0)10 211 66 22
E-post: magnus.forsbrand@multiq.com

MultiQ är skyldig att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 juni 2015, kl. 11:00.

MultiQ är Nordeuropas största aktör inom digital signage och kundanpassade bildskärmar. Starka marknader är detaljhandel, bank, spel samt transport. Kontor finns i Lund och Stockholm samt dotterbolag i Danmark, Norge, Storbritannien och Tyskland. MultiQ grundades 1988 och är noterat på NASDAQ Stockholm i kategorin Small Cap. Mer information om MultiQ finns på www.multiq.se.

Taggar: