• MultiQ/

MultiQ levererar digitala informationsskärmar till Storköpenhamns nya spårvägsprojekt

Danmarks största spårvägsprojekt heter Hovedstadens Letbane och är en 28 kilometer lång snabbspårväg. Tågsätten och järnvägsinfrastrukturen levereras av Siemens tillsammans med Aarsleff Rail A/S. Siemens har nu valt MultiQ som leverantör av drygt 180 digitala informationsskärmar som kommer att placeras på 29 stationer längs med sträckan. Leverans är beräknad till slutet av 2022 och ordervärdet uppgår till ca 6 MDKK.

Den nya spårvägen kommer underlätta vardagen för många och banan beräknas få 13-14 miljoner årliga resenärer. Sträckan går från Lundtofte i norr till Ishøj i söder och passerar genom åtta kommuner. Runt Köpenhamn kommer det att skapas ett sammanhängande kollektivtrafiknätverk där det blir lätt för resenärerna att byta tåg. På stationerna kommer det att satsas stort på information. Resenärerna kommer att få realtidsinformation kring avgångs- och ankomsttider samt uppdateringar kring eventuella trafikstörningar.

”Vi är oerhört stolta och tacksamma över att Siemens har valt oss som leverantör. MultiQ har ett brett utbud av både tjänster och skärmar anpassade för både fordon och utomhusbruk. Vi har sedan tidigare ett nära samarbete kring utomhusskyltning tillsammans med Nordjyllands Trafikselskab, Sydtrafik, Fynbus och Metro-Cityringen. Genom vårt samarbete med Siemens stärker vi nu vår position ytterligare inom kollektivtrafiken i Danmark”, säger Mads Henrik Hansen, vd MultiQ Danmark.

Johan Husberger
tf vd MultiQ
Tel.: +46 (0)10 211 66 19
E-post:
johan.husberger@multiq.com

Denna information är insiderinformation som MultiQ är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande som ovan.

MultiQ är en ledande aktör inom digital signage och kundanpassade bildskärmar på den Nordeuropeiska marknaden. Våra kunder finns främst inom transport, detaljhandel, bank och spel. Kontor finns i Lund, Stockholm, Århus, Oslo samt London, indirekt representation finns i ytterligare länder. MultiQ är noterat på NASDAQ Stockholm i kategorin Small Cap.