• MultiQ/

Ny monitorprodukt från MultiQ kombinerar digital skyltning och videoövervakning

MultiQ lanserar en unik monitorprodukt som gör det möjligt att kombinera övervakningsvideo med digital skyltning i en och samma skärm.

För att minska svinn i butiksmiljö används så kallade "Public View Monitors" (PVM) - vilket är skärmar, placerade så att inkommande kunder och besökare ser övervakningsvideo av sig själva, i syfte att tydligt informera besökare att de är inom videoövervakat område. Genom att kombinera övervakningsvideo med välkomstmeddelande och/eller marknadsföringsbudskap minskas eventuell negativ påverkan av enbart videoövervaknings budskapet. Det som tidigare kunde uppfattas som ett fientligt, negativt budskap omvandlas enkelt till ett vänligt bemötande och ger på samma gång möjlighet att uppmärksamma kunder på aktuella erbjudanden. MultiQ har integrerat två, tidigare av tekniska skäl, separerade men i grunden kompletterande funktioner i en smidig och lättinstallerad lösning. Baserad på MultiQs gedigna erfarenhet från utveckling av skärmar för publika miljöer samt marknadsledande lösning för digitala skyltar utökar MultiQ nu sitt erbjudande att även innefatta realtidsvideo från övervakningskameror. MultiQs Media monitor med integrerad mediaspelare och accelererad videouppspelning ger en lika snabb och enkel installation av PVM som de tidigare analoga videosystemen hade. Media monitorn ger även all den flexibilitet som nätverksbaserade, digitala system har och med stöd för full HD, med exceptionellt hög videokvalitet. MultiQs Media Monitorer, pekskärmar med integrerad mediaspelare, gör det även möjligt att skapa interaktiva, pek styrda videoövervakningsskärmar. En skärm placerad vid kassan eller annan plats ger personalen möjlighet att enkelt se realtidsvideo från alla kameror runt om i butiken. Kameror med rörelsedetektering kan även styra MultiQs skärm så att den automatiskt visar video från områden där rörelse detekterats. - MultiQ har lång erfarenhet av robusta monitorer för butiker och andra publika miljöer. Våra produkter är kända bland europeiska butikskedjor för vår goda kvalitet och tåliga design. Vi använder nu denna erfarenhet till att skapa en unik integrerad videosäkerhets och digital skyltlösning, säger Anders Laurin, VD på MultiQ Besök oss på Butiksleverantörsmässan! Kistamässan, 23-24 mars, monter A:12 MultiQ, Axis Communications AB (www.axis.com) och Cognimatics (www.cognimatics.com) ställer gemensamt ut för att visa fördelarna av öppna system i butiksmiljö. MultiQ är skyldig att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 2010-03-22, kl. 08.45.