Partnerprogram ska få MultiQ att växa

MultiQ introducerar ett partnerprogram som innebär att bolagets försäljning sker via partners. Målet är mer en effektiv marknadsbearbetning, som ska förbättra både tillväxt och lönsamhet för såväl anslutna partners som MultiQ.

MultiQ ska öka tillväxttakten och växa internationellt. Med hjälp av ett partnerprogram ska företaget nå ut mer effektivt med sina skärmlösningar på såväl etablerade marknader som tillväxtmarknader. De viktigaste områdena är detaljhandeln, spelbranschen och transportindustrin.

- Den europeiska marknaden för Digital Signage-lösningar kommer att vara värd 300 miljoner Euro år 2012, säger Anders Laurin, VD på MultiQ. Det är en marknad som växer med i genomsnitt 19% per år, och det innebär en stor affärsmöjlighet för oss och våra partners.

Utöver tillgång till en växande marknad får anslutna partners fördelar i form av bland annat utbildning, sälj- och marknadsstöd och teknisk support från MultiQ. Partnerprogrammet är öppet för alla företag som önskar samarbeta med MultiQ och finns i två olika nivåer, Authorised och Preferred. Nivåerna baseras på partnerföretagens försäljning, där den högre nivån kräver ett större engagemang och ger fler fördelar.

- Partnerprogrammet innebär ökat fokus på försäljning via en indirekt modell, säger Anders Laurin. Bra partners är ett sätt för oss att förlänga vår säljorganisation och med en mer effektiv marknadsbearbetning kan vi förbättra lönsamheten för både våra partners och MultiQ.

År 2008 ökade MultiQs försäljning med 39% till 146,7 miljoner kronor. Målsättningen är att år 2012 ha en omsättning på 400 miljoner kronor.

MultiQ är skyldig att offentliggöra informationen i detta pressmeddelande enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 2009-02-20, klockan 09.15.