Multisimplex: Inleder ASP-samarbete

MULTISIMPLEX: INLEDER ASP-SAMARBETE MultiSimplex AB har tecknat ett avtal med Silicon Valley-företaget NewMoon.com om leverans av infrastruktur för programvaruuthyrning (programvara och server-kapacitet) över Internet. Marknaden för programvaruuthyrning, "Application Service Providers", växer snabbt och MultiSimplex AB kommer nu att delta i den utvecklingen. MultiSimplex AB kommer att anlita teknikledande NewMoon.com för leverans av den infrastruktur som behövs för programuthyrning. Bolagets optimeringsprogramvara MultiSimplex® kommer därmed att kunna erbjudas som en tjänst över Internet. Marknaden för programvaruuthyrning växer mycket snabbt. MultiSimplex AB har valt att samarbeta med NewMoon.com därför att de kan erbjuda den bästa tekniska lösningen för bolagets behov. Preliminära test har redan genomförts där MultiSimplex® har körts direkt ifrån en webbläsare på en server i Kalifornien. Försöken kommer nu att utökas med ett mer omfattande beta-test, där även nuvarande kunder och andra intresserade kommer att erbjudas möjlighet att utvärdera systemet. - "ASP-tekniken utvecklas snabbt, och ett mjukvaruföretag måste noga följa utvecklingen och anpassa sin affärsstrategi därefter. ASP öppnar möjligheter till nya marknader och distributionskanaler. Vi kommer nu att prova tekniken i full skala, och göra de anpassningar som krävs för att erbjuda våra kunder en väl fungerande helhetslösning. Vår satsning på ASP- tekniken påverkar inte försäljningen i år, men kommer att få stor betydelse på några års sikt. Vi satsar på att befinna oss i fronten för den senaste teknikutvecklingen, och ser det som ett strategiskt riktigt beslut att vara med på marknaden redan från början." , säger MultiSimplex VD Tomas Öberg i en kommentar. Ytterligare information lämnas av Tomas Öberg, telefon 0455 - 30 80 10. Karlskrona den 14 april 2000 Tomas Öberg VD MultiSimplex AB är ett ungt och växande företag som utvecklar och säljer tekniska lösningar och programvaror för optimering av processer, produkter och instrument. Kunderna finns bland värme- och kraftproducenter, inom massa- och pappersindustrin samt den kemiska industrin. Bolaget levererar system för kontinuerlig processoptimering där huvudkomponenten är programvaran OMM (On-line MultiSimplex Module). Programvaran MultiSimplex® används inom forskning och utveckling i ett 25-tal länder världen över. Bolagets aktier är noterade på InnovationsListan. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/14/20000414BIT00830/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/14/20000414BIT00830/bit0002.pdf