Multisimplex: Metod uppmärksammas

MULTISIMPLEX: METOD UPPMÄRKSAMMAS I senaste numret av Chemical Engineering Progress, världens ledande kemitekniska tidsskrift, redovisas i en brett upplagd artikel betydelsen av att optimera industriprocesser och strategin för att genomföra det. Artikeln beskriver ingående MultiSimplex-metodiken och dess fördelar. April-numret av de amerikanska kemiingenjörernas tekniska tidskrift Chemical Engineering Progress innehåller en längre artikel som ingående beskriver MultiSimplex-metodiken. Chemical Engineering Progress är organ för American Institute of Chemical Engineers och en av världens mest ansedda och inflytelserika tidskrifter inom det kemitekniska området. Artikeln, som har skrivits av professor Stanley N. Deming och MultiSimplex VD Tomas Öberg, behandlar olika optimeringsmetoder, och visar på brister i flera traditionella förfaranden. Vidare diskuteras vad som är utmärkande för en generellt tillämpbar optimeringsstrategi som är effektiv, snabb och fokuserad. Vid direkt processoptimering så måste den tillämpade metodiken motsvara samtliga dessa krav. En optimeringsmetod som svarar upp mot kraven på effektivitet, snabbhet och fokusering är den sekventiella simplexmetoden (som används i MultiSimplex' programvaror). Artikelförfattarna ägnar därför simplexmetoden särskild uppmärksamhet och visar hur det är möjligt att kontinuerligt hålla kemiska processer vid optimala prestanda och därmed bibehålla full konkurrenskraft. Ytterligare information lämnas av Tomas Öberg, telefon 0455 - 30 80 10. Karlskrona den 12 april 2000 Tomas Öberg VD MultiSimplex AB är ett ungt och växande företag som utvecklar och säljer tekniska lösningar och programvaror för optimering av processer, produkter och instrument. Kunderna finns bland värme- och kraftproducenter, inom massa- och pappersindustrin samt den kemiska industrin. Bolaget levererar system för kontinuerlig processoptimering där huvudkomponenten är programvaran OMM (On-line MultiSimplex Module). Programvaran MultiSimplex® används inom forskning och utveckling i ett 25-tal länder världen över. Bolagets aktier är noterade på InnovationsListan. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000412BIT00800/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/12/20000412BIT00800/bit0002.pdf