Multisimplex: ny order från Uppsala energi AB

MULTISIMPLEX: NY ORDER FRÅN UPPSALA ENERGI AB MultiSimplex AB har fått ytterligare en order från Uppsala Energi AB. Ett OMM-baserat optimeringssystem skall nu installeras på panna 4 för att effektivisera förbränningen. Sedan tidigare finns två optimeringssystem installerade hos Uppsala Energi för att reducera utsläppen av kväveoxider. Uppsala Energi AB har av MultiSimplex beställt installation av ytterligare ett OMM-baserat optimeringssystem till till panna 4 vid avfallsförbränningsanläggningen i Uppsala. Med hjälp av OMM skall förbränningen effektiviseras så att utsläppet av kolmonoxid (CO) minskar. De tidigare installationerna vid panna 1 och 4 i Uppsala har varit i drift sedan slutet på 1998 respektive början av 1999. Driftsresultaten har varit mycket goda och redan under det första driftsåret var besparingen 1,2 miljoner kronor genom reducerad avgift för utsläppet av kväveoxider. Den satsning på CO-optimering som nu sker föranleds bl.a. av kommande miljökrav. - "Den nya beställningen från Uppsala Energi AB är mycket glädjande. Framgångarna med de tidigare installationerna har naturligtvis varit av stor betydelse för investeringsbeslutet. Vi ser nu ett ökat intresse i branschen för förbränningstekniska åtgärder som syftar till att reducera utsläpp av CO. Den strängare lagstiftning som kommer inom EU har lett till att denna fråga prioriteras högt hos många anläggningsägare. Kontinuerlig driftsoptimering är ofta den mest kostnadseffektiva lösningen på CO- problematiken. Vi förutser därför ytterligare order från andra pannanläggningar under året, samtidigt som vi även fortsätter att aktivt söka tillämpningar inom nya områden.", säger VD Tomas Öberg. MultiSimplex har haft en svacka i antalet beställda projekt under den senaste tiden. Nya offerter lämnas dock kontinuerligt och flera tilltänkta kunder har lagt in OMM-projekt i budget. Arbetet med tidigare beställda projekt fortgår planmässigt. Ytterligare information lämnas av Tomas Öberg, telefon 0455 - 30 80 10. Karlskrona den 6 november 2000 Tomas Öberg VD MultiSimplex AB är ett ungt och växande företag som utvecklar och säljer tekniska lösningar och programvaror för optimering av processer, produkter och instrument. Kunderna finns bland värme- och kraftproducenter, inom massa- och pappersindustrin samt den kemiska industrin. Bolaget levererar system för kontinuerlig processoptimering där huvudkomponenten är programvaran OMM (On-line MultiSimplex Module). Programvaran MultiSimplex® används inom forskning och utveckling i ett 25-tal länder världen över. Bolagets aktier är noterade på SBIs Innovationslista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/06/20001106BIT00870/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/06/20001106BIT00870/bit0002.pdf