Inferno för det svenska försvaret!

Report this content

Inferno för det svenska försvaret! Marinens Bassäk har efter tester av MultiSound Technology MST AB:s (publ) säkerhetssystem Inferno beslutat sig för att använda systemet under den nära förestående NATO-övningen BALTOPS i södra Östersjön. Bassäk är Marinens säkerhetsförband som har till uppgift att skydda svenska sjöstridskrafter och omfattar förutom skydd av fartyg även personskydd. Chefen för Marinens Bassäkkomp örlogskapten Per Bring säger: " För oss är säkerheten livsviktig och av högsta prioritet. Vi måste ha mycket avancerade tekniska system tillsammans med de personellt högt kvalificerade säkerhetsförbanden. Inferno har vid våra försök visat att det eventuellt kan användas vid embargo-operationer dvs visitering och kontroll av fartyg som komplement till de personella insatserna. Vi har därför beslutat att gå vidare med en djupare utvärdering". För MST är detta en mycket viktig och prestigefyllt samarbete eftersom man ser försvarsmakten som spjutspets vad gäller säkerhetsfrågor. VD hos MST Göran Lind anser: "att det här intresset från det svenska försvarets sida tillsammans med de avtal vi nyligen tecknat med bl.a. AxTrade Inc. i USA visar att Inferno är ett högintressant säkerhetssystem och att produkten har en mycket god framtidspotential även inom institutionella sektorer". Vad är Inferno? Inferno är ett svenskt världspatent inom säkerhetssystem och fungerar bl.a. som ett komplement till vanliga inbrottslarm. Systemet som är uppbyggt av speciella ljudvågor kan bäst beskrivas som ett "totalt ljudangrepp" mot den eller de som utan tillstånd försöker få tillträde till en lokal eller ett område där Inferno är installerat. Ljudangreppet utlöses med en sådant intensitet att det blir outhärdligt för en inkräktare att vistas i lokalen. Det är också praktiskt taget omöjligt att lokalisera varifrån angreppet kommer. Detta gör att t.ex. ett inbrott i de flesta fall inte kan genomföras innan vaktbolag eller polis är på plats. Systemet kan också användas i specialapplikationer för mer extrema ändamål. För eventuell ytterligare information om Inferno eller detaljer om detta pressmeddelande, kontakta gärna: Göran Lind, MST AB, telefon 08-716 56 10