Svenskar lägger störst del av inkomsten på bolån eller hyra i Europa

Report this content

Multitude, som erbjuder konsumentlån i tretton europeiska länder, undersöker årligen hushållens syn på privatekonomin, deras lånegrad och andra konsumtionsmönster. Undersökningen ”Ferratum Insights 2024” visar att 68% av svenskarna lägger över 20% av sin inkomst på hyra eller bolån och av dem lägger 22% över 40% av deras inkomst på bolån och hyra.

Jämfört med genomsnittet av européerna i konsumentundersökningen ”Ferratum Insights” behåller svenskarna minst av den totala inkomsten efter att boendekostnaderna är betalda. En stor del av svenskarnas inkomster går till kostnader för bostaden som lån, hyra och andra boendekostnader som el, vatten och avlopp. Med tanke på den höga lånegraden, speciellt för bolån, torde räntesänkningar ha en bred effekt och märkbar effekt på svenska konsumenters samlade köpkraft.

En stor del av inkomsten går till bostaden och boendekostnader

• 46% av respondenterna i Sverige lägger 20-39% av sin inkomst på hyra eller bolån, vilket indikerar högre bostadskostnader jämfört med andra länder, exempelvis Bulgarien, där endast 13% av respondenterna spenderar 20-39% av sin inkomst på bostadsrelaterade utgifter.
  • 38% av respondenterna i Sverige lägger 20-39% av sin inkomst på ränta och lånekostnader och 22% av respondenterna i Sverige lägger 40-59% av sin inkomst på ränta och lånekostnader vilket indikerar betydande skuldbördor för många.
  • I genomsnitt svarar 34% av respondenterna i alla tretton länder i undersökningen att de lägger 20-39% av den månatliga inkomsten på lånekostnader.

Varför lånar svenskarna?

Ferratum frågade sina kunder vad syftet med deras kreditlån är. Svaren, på varför de lånar, skiljer sig mellan länderna. I Bulgarien lånar 41% och i Sverige lånar 38% för att konsolidera befintliga lån. I Estland lånar 27% till bil och i Slovenien lånar 35% till renoveringar. I Danmark lånar 29% och i Sverige lånar 27% för att täcka hushållskostnader. Nederländerna och Kroatien har flest respondenter utan några aktiva lån. Få lånar till semestern och genomsnittet ligger på 6% i undersökningen. Norge har den högsta andelen på 13% som lånar till sin semester och Kroatien har lägst på bara 2%.

Svenskar är måttligt optimistiska om sin privatekonomiska situation. De rankar förväntningarna på ekonomin med 3,5 på en skala upp till 5, vilket är något under genomsnittet men visar ändå på ökad optimism. Resultatet kan jämföras med föregående år då svenskarna var mer pessimistiska än de genomsnittliga européerna i studien. Då trodde 34,34% att de skulle ha mindre pengar att spendera under 2023.

Av de svenska respondenterna rapporterade 62% att de fått en löneökning när de fick frågan i mars 2024. Det är en stor skillnad från svaren i den föregående undersökningen då 26% uppgav att de hade fått en löneförhöjning. Det indikerar breda löneökningar under det senaste året och är sannolikt huvudorsaken till att svenskar är mer hoppfulla om sin privatekonomi.

Läs hela studien här ”Ferratum Insights 2024”

Läs hela studien från förra året här “Ferratum Insights 2023”

Läs mer om privatekonomi för konsumenter i Ferratums blogg “Ferratums ekonomiskola”

För frågor om undersökningen, kontakta:

Jenny Öijermark, Presskontakt Sverige,
E-post: jenny.oijermark@joi.se Telefon: +46 0707 340 804

Om ”Ferratum Insight 2024”

Sedan lanseringen av Ferratum Barometer-projektet 2014 har Ferratum investerat i att ta reda på mer om sina kunder och deras konsumtionsvanor och syn på privatekonomin. ”Ferratum Insight 2024”genomfördes i mars 2024 med 2 646 svenska respondenter från ett urval av totalt 14 696.

Länder

Bulgarien, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Tyskland, Lettland, Nederländerna, Norge, Rumänien, Slovenien och Sverige.

Period

Mars 2024

Urval

26 770 konsumenter i Sverige.

Respondenter

2 646 respondenter i Sverige, 14 696 individer i Europa.

Demografi

Från 18 år och uppåt. Majoriteten i undersökningen är medelålders.

Inkomst

Låg-, mellan- och höginkomsttagare.

Om Ferratum

Ferratum är en oberoende affärsenhet inom Multitude Group. Ferratum erbjuder finansiella tjänster inom konsumentutlåning och har koncernens längsta historia. I slutet av 2021 var Ferratum verksamt i 15 länder, på var och en av dessa marknader finns en eller flera låneprodukter tillgängliga.

Läs mer om Ferratum: www.ferratum.se

Om Multitude Group

Multitude är ett listat europeiskt Fintech-företag som erbjuder digitala lån och banktjänster online till konsumenter samt små- och medelstora företag och annan fintech som andra banker inte erbjuder. Tjänsterna erbjuds genom tre oberoende affärsområden som servas av den internationella tillväxtplattformen, Banking-as-a-Service. Multitude’s affärsområden är; konsumentbanken Ferratum, SME-banken Capital Box, och storföretagsbanken, Multitude Bank. Multitude Group har över 700 anställda i 25 länder och erbjuder tjänster i 16 länder samt har en sammanlagd omsättning på 212 miljoner euro (2022). Multitude grundades 2005 i Finland och är noterade i Prime Standard-segmentet på Frankfurtbörsen under symbolen FRU.

Läs mer här: www.multitude.com

Taggar: