• Mundipharma/

Hundratusentals svenskar lider av artros Skådespelerskan Maria Lundqvist illustrerar hur ont det gör

Report this content

Artros är en av våra mest utbredda sjukdomar och den vanligaste ledsjukdomen. Hundratusentals svenskar är drabbade och många av dessa lider av svår och långvarig smärta. Skådespelerskan Maria Lundqvist kunde igår visa hur det är att leva med sjukdomen genom att bära en unik artrosdräkt på ett medieseminarium på Riksstämman i Stockholm.

Artrosdräkten som simulerar artrossmärta och hindrar rörelsefriheten har utvecklats av ett forskarlag vid Loughborough University i Storbritannien. Medieseminariet arrangerades av läkemedelsföretaget Mundipharma och Reumatikerförbundet i syfte att öka kunskapen om artros och för att informera om hur det är att leva med sjukdomen.

- Vi valde att ta med artrosdräkten för att med Maria Lundqvists hjälp kunna öka insikten om hur det känns att leva med sjukdomen, säger Anna-Carin Berggren, medicinskt ansvarig på Mundipharma.

I en artrosdrabbad persons kläder
Dräkten ger en möjlighet för den som provar den att uppleva hur det är att faktiskt befinna sig ”i en artrosdrabbad persons kläder” och ökar därmed förståelsen för hur allvarligt sjukdomen påverkar livet och livskvaliteten.

Med hjälp av små vassa, knottriga och skavande påsar insydda på strategiska ställen i dräkten hindras rörelsefriheten så snart man försöker utföra olika aktiviteter. Att öppna ett burklock, ta upp saker från golvet och andra enkla vardagssysslor orsakar smärtor i både händer, anklar, rygg och knä.

Omfattande smärtstudie
Artros är en folksjukdom som ofta medför långvariga smärttillstånd och kraftigt nedsatt livskvalitet. Det informerade överläkare Esbjörn Larsson från Karolinska Universitetssjukhus Reumatologklinik om när han redovisade resultatet av en omfattande smärtstudie ”Pain in Europe”. Studien, som är den största och mest djupgående studien om långvarig smärta, visar att många människor väntar alldeles för länge med att söka hjälp och kontaktar läkare först när smärtan är helt outhärdlig.

- Det är svårt för många artrosdrabbade att få omgivningen att förstå hur ont de faktiskt har och hur svårt de kan vara att utföra vanliga vardagssysslor. Då är det en fördel att söka hjälp tidigt, eftersom effektiv medicinering lindrar smärtan och hjälper patienterna att fortsätta leva ett aktivt liv, konstaterar Anna-Carin Berggren