MUNTERS GENOMFÖR ORGANISATORISKA FÖRÄNDRINGAR

Munters Group AB (MTRS), en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling, genomför organisatoriska förändringar med syfte att tydliggöra affärsansvaret likväl som att säkerställa synergier inom bolaget. Förändringarna betyder att den tidigare rollen i ledningsgruppen Global Operations förändras till Strategic Operations. Därutöver skapas två nya ledningsgruppspositioner, Innovation och Commercial Excellence.

Munters kommer att genomföra organisatoriska förändringar med syfte att skapa ett tydligare affärsansvar och att öka samarbetet inom bolaget likväl som att säkerställa synergier och öka värdeskapandet på kort- och lång sikt. Förändringarna träder i kraft den 1 mars 2020.

Organisatoriska förändringar:

• Global Operations, förändras till Strategic Operations som kommer att fokusera på utvalda strategiska processer och verktyg i syfte att säkerställa en effektiv verksamhet. Ansvaret för att driva produktionsanläggningar och alla andra strategiska, taktiska och operationella frågor relaterat till produktion och logistik- och leverantörskedjan flyttas från Global Operations till affärsområdena.
  • Två nya roller skapas i ledningsgruppen: Innovation och Commercial Excellence. Dessa roller ansvarar för koordineringen av respektive funktionella processer, till exempel forskning och utveckling, prisstrategier, modeller för hur Munters går till marknaden, etc.

Katarina Lindström, Group Vice President Global Operations och del av ledningsgruppen, har valt att lämna Munters till följd av att rollen Global Operations förändras, detta efter att ha säkerställt en god överlämningsprocess. Stefan Måhl har utsetts till interim Vice President, Strategic Operations.

“Katarina har varit en kompetent och engagerad ledare. Hon startade Munters resa mot att effektivisera verksamheten och jag vill tacka Katarina för hennes starka bidrag och önskar henne all framgång i framtiden”, säger VD och koncernchef, Klas Forsström.

Rekryteringsprocessen påbörjas inom kort.

Ann-Sofi Jönsson, Chef Investor Relations
ann-sofi.jonsson@munters.se
Tel: +46 (0)730 251 005

Munters är en världsledande leverantör av energieffektiva lösningar för luftbehandling. Genom innovativ teknik skapar våra experter ett perfekt klimat för kunder inom ett flertal branscher. Munters har varit banbrytande inom området luftmiljö sedan företaget grundades 1955. Idag sker tillverkning och försäljning i fler än 30 länder. Munters Group AB är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök oss på www.munters.com.

Taggar: